Heisann,
Som elektriker og Tesla-eier er dette slik jeg tolker denne saken:
Vi skiller mellom 1-fas-lading og 3-fas-lading (2-fas-lading er i Norge det samme som 1-fas-lading). Forskjellen ligger i antall kabler som er trukket fra sikringsskapet, og noe logisk blir det derfor at 3-fas bærer mer strøm enn 1-fas. Etter hva jeg har forstått har det kun vært Tesla, frem til Audi E-tron kom på markedet, som har støttet 3-fas-lading. Audi har tatt etter Tesla, og sikkert flere biler etter det. Men selv Tesla har ikke fått til å lade "fullstendig" 3-fas på det norske 230 V IT-nettet, som 90 % av alle husstander i Norge har. Audi har som sagt tatt etter Tesla, og klarer heller ikke "fullstendig". Hva jeg mener med "fullstendig" og "ufullstendig" 3-fas er hvor mye strøm bilene klarer å trekke ekstra, hvis du sammenligner med 1-fas. For spesielt interesserte kan jeg oversende koblingsskjema, men forenklet vil en "ufullstendig" 3-fas-bil ved ladestasjon på 25 A trekke 14 A i 2 av lederne, og 25 A i den tredje lederen.
Dette er grunnen til at bilen oppgir 14 A, og ikke 25 A. Det blir på en måte litt det samme. Totalt effekt vil være ca 6,4 kW. Ved 25 A 1-fas blir total effekt ca 5,8kW (i dette tilfellet går det 25 A i begge fasene). Altså noe høyere effekt ved "ufullstendig" 3-fas.
Men - slik jeg tolker det - har Model 3 - som eneste foreløpige Tesla-modell og elbil i Europa - fått til å lade "fullstendig" 3-fas. Ulempen her er at Tesla Wall Charger ikke støtter dette, enda. Som sikkert noen vet har det blitt lansert en ny type Tesla-lader i USA, men denne har ikke kommet til Europa enda. Antakelig vil denne nye laderen støtte dette helt ut. Ryktene sier at den også tillater OTA oppdateringer, noe som gjør at den kan "følge" fremtiden.
Ved fullstendig 3-fas-lading går det 25 A i alle 3 lederne, og total effekt blir derfor - som nevnt over av Oddvar - ca 10kW. Kan også oversende koblingsskjema på dette dersom noen er interessert.
Hvis laderen stilles inn på 32 A er det viktig å huske på at Model 3 ikke klarer å lade mer enn 11kW. Altså får en ikke mer utnytte enn 28 A i hver leder, slik at dette blir 11 kW.
Foreløpig er det kun Elbilgrossisten jeg har funnet som offentlig sier at bilen støtter fullstendig 3-fas på 230 V, men jeg har også funnet et par forum hvor enkelte bekrefter at det fungerer fint:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-tesla-model-3https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.15https://elbilforum.no/index.php?topic=45795.0I disse forumene kommer det frem av Ecolite er blant laderne som støtter fullstendig 3-fas-lading på Model 3. Forhåpentligvis kommer det flere etterhvert!
Håper dette var til nytte!