Skrevet av Emne: Rett hastighet med wall connector?  (Lest 21482 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Luther

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
på: 23.04.2019, 20:41:49
Hei. Hadde elektrikeren på besøk i dag og laderen ble satt opp til å levere 25A. Imidlertid ser jeg at bilen lader med max 14A (noe som ikke er et valg på laderen) og jeg får ikke muligheten å sette høyere amper. Farta på ladinga er imidlertid 34 km/t. Rett fart, men feil visning?
« Siste redigering: 23.04.2019, 21:16:21 av Luther »



VigdisA

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 87
    • Vis profil
Svar #1 på: 24.04.2019, 18:04:35
@carinalarsen76 - hva lader deres bil med hjemme?
Får ikke ladehastighet beskrevet her til å stemme med tabellen for Model X og S i alle fall
https://www.tocn.no/ladeveiledning/#aclading

2013 Signature Model S P85+
2022 Plaid Model x


carinalarsen76

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Svar #2 på: 24.04.2019, 18:35:22
Vi har bare 16A enfas på vår TWC. På bilde viser vår Model 3 på lading og den lader med 16A.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk




Luther

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Svar #3 på: 24.04.2019, 21:11:58
@carinalarsen76 - hva lader deres bil med hjemme?
Får ikke ladehastighet beskrevet her til å stemme med tabellen for Model X og S i alle fall
https://www.tocn.no/ladeveiledning/#aclading


Nei det er snodig, elektrikeren tror det er en bug i Teslaen, men sier at ladehastigheten stemmer med 25A lading.




Requiem

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Svar #4 på: 26.04.2019, 21:58:33

Nei det er snodig, elektrikeren tror det er en bug i Teslaen, men sier at ladehastigheten stemmer med 25A lading.


Lader du med en eller 3 faser, og 230V IT eller 400V TN?

- 2019 Model 3 LR Dual motor m. AP2.5, FSD, sort interiør
- 2014 Model S 85 m. skinn, AP1, Tech, HI-FI, Pano


OddvarM

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Svar #5 på: 03.11.2019, 19:04:19
Jeg fikk montert Tesla hjemmelader som skal gi 32 amp og 3-fase.
Den lader kun med 19 amp. Elektrikeren kunne ikke svare på hva som er feil?



mariusagur

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Svar #6 på: 04.11.2019, 14:24:48
Hei!Generasjon 2 av veggladeren leverer for lite kWH på Model3. Har snakket med ladeteamet i Nederland og de estimerer at oppdatering 2019.40 kommer til å inneholde en oppdatering til veggladeren som øker hvor mye den lader på. På 25A så lader TM3 på cirka 5.6kW, mens en nyere TMS lader på over 7kW. TM3 sin ladekontroller skal i teorien klare å håndtere IT nettet mye bedre, så du kan komme nærmere maks.
Maks kapasitet kan du kalkulere som dette: 230V * x ampere * roten av 3 (1.732). For 25A blir det: 230*25*1.732 = 9959, altså rett under 10kW.




andreas

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Svar #7 på: 06.06.2020, 20:22:54
Heisann,

Som elektriker og Tesla-eier er dette slik jeg tolker denne saken:

Vi skiller mellom 1-fas-lading og 3-fas-lading (2-fas-lading er i Norge det samme som 1-fas-lading). Forskjellen ligger i antall kabler som er trukket fra sikringsskapet, og noe logisk blir det derfor at 3-fas bærer mer strøm enn 1-fas. Etter hva jeg har forstått har det kun vært Tesla, frem til Audi E-tron kom på markedet, som har støttet 3-fas-lading. Audi har tatt etter Tesla, og sikkert flere biler etter det. Men selv Tesla har ikke fått til å lade "fullstendig" 3-fas på det norske 230 V IT-nettet, som 90 % av alle husstander i Norge har. Audi har som sagt tatt etter Tesla, og klarer heller ikke "fullstendig". Hva jeg mener med "fullstendig" og "ufullstendig" 3-fas er hvor mye strøm bilene klarer å trekke ekstra, hvis du sammenligner med 1-fas. For spesielt interesserte kan jeg oversende koblingsskjema, men forenklet vil en "ufullstendig" 3-fas-bil ved ladestasjon på 25 A trekke 14 A i 2 av lederne, og 25 A i den tredje lederen.

Dette er grunnen til at bilen oppgir 14 A, og ikke 25 A. Det blir på en måte litt det samme. Totalt effekt vil være ca 6,4 kW. Ved 25 A 1-fas blir total effekt ca 5,8kW (i dette tilfellet går det 25 A i begge fasene). Altså noe høyere effekt ved "ufullstendig" 3-fas.
Men - slik jeg tolker det - har Model 3 - som eneste foreløpige Tesla-modell og elbil i Europa - fått til å lade "fullstendig" 3-fas. Ulempen her er at Tesla Wall Charger ikke støtter dette, enda. Som sikkert noen vet har det blitt lansert en ny type Tesla-lader i USA, men denne har ikke kommet til Europa enda. Antakelig vil denne nye laderen støtte dette helt ut. Ryktene sier at den også tillater OTA oppdateringer, noe som gjør at den kan "følge" fremtiden.

Ved fullstendig 3-fas-lading går det 25 A i alle 3 lederne, og total effekt blir derfor - som nevnt over av Oddvar - ca 10kW. Kan også oversende koblingsskjema på dette dersom noen er interessert.

Hvis laderen stilles inn på 32 A er det viktig å huske på at Model 3 ikke klarer å lade mer enn 11kW. Altså får en ikke mer utnytte enn 28 A i hver leder, slik at dette blir 11 kW.

Foreløpig er det kun Elbilgrossisten jeg har funnet som offentlig sier at bilen støtter fullstendig 3-fas på 230 V, men jeg har også funnet et par forum hvor enkelte bekrefter at det fungerer fint:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-tesla-model-3
https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.15
https://elbilforum.no/index.php?topic=45795.0
I disse forumene kommer det frem av Ecolite er blant laderne som støtter fullstendig 3-fas-lading på Model 3. Forhåpentligvis kommer det flere etterhvert!

Håper dette var til nytte!
« Siste redigering: 06.06.2020, 20:30:35 av andreas »