Skrevet av Emne: Hvordan funker egentlig fartsregulering i autopilot?  (Lest 3509 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

tallakt

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Det jeg vet er at i autopilot så funker skilt/kart deteksjon av fartsgrenser noen ganger. Jeg kan holde nede girspaken i et par sekunder og så får jeg riktig fartsgrense.
Det jeg ikke skjønner er; noen ganger justeres fartsgrensen automatisk, og noen ganger ikke.
Hva er det som avgjør om denne automatikken er aktivert? Er det noen måte å se om den er aktiv eller ikke?



Requiem

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
På landeveier (ikke motorvei) så reguleres farten alltid nedover når fartsgrensen settes ned. Når fartsgrensen endres opp vil bilen automatisk regulere opp til og med den farten du satte da du aktiverte autopilot.

Hvis du aktiverer autopilot i 80 km/t og kjører inn i en 70-sone, så vil bilen endre til 70 (+ offset). Hvis du da kjører inn i en 80-sone igjen endrer autopilot farten tilbake opp til 80 forutsatt at du ikke har deaktivert og aktivert ap mens du lå i 70-sonen. Hvis du deretter kjører inn i en 90-sone fortsetter bilen i 80 fordi det var farten du valgte da du aktiverte.

Når du kjører på det bilen gjenkjenner som motorvei er autopilot ikke begrenset til fartsgrense+offset, men grensen er i stedet satt til 150 km/t uavhengig av fartsgrense. Her reguleres ikke farten om du f.eks kjører fra en 110-sone inn i en 100-sone.

- 2019 Model 3 LR Dual motor m. AP2.5, FSD, sort interiør
- 2014 Model S 85 m. skinn, AP1, Tech, HI-FI, Pano