Skrevet av Emne: Klima  (Lest 5814 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bekkhus Taxi

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
på: 19.02.2020, 00:03:45
Noen som har hatt problemer med klima/ac på x. Hvor langt hadde bilen gått? Og hvordan ble det løst? Hva bestod problemet av?
Jeg trenger svar på dette.



ArneHenriksen

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Svar #1 på: 05.09.2021, 22:33:51
Hei
Jeg har problemer med klimaanlegget på min Tesla X , 2020-modell.  Anlegget klarer ikke å kjøle nok på varme dager. Når jeg starter kjøreturen, er det kjøling nok, men gradvis minker effekten.  Jeg hører at viftehastigheten er høy, men det kommer knapt luft ut av ventilene.  Det lille som kommer ut er kald luft, men mengden luft blir alt for lite til å holde en behagelig temperatur på sommeren.  Når kupe-temperaturen passerer 26 gr. C, ender vi vanligvis opp med å åpne vinduer for å holde ut.  Så dette har ødelagt flere bilferieturer for oss. DogMode fungerer heller ikke. 


Bilen har vært inne en gang hos Tesla Oslo Nord, men de har ikke funnet noen feil.  De byttet kupe- og HEPAfilter, uten at det hjalp.  De har bedt meg levere liste over tidspunkt dette skjer.  Det har jeg gjort, men det skjer jo egentlig hele tid.  Er spent på om flere har opplevd dette, eller har noen råd?



Deniil

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Svar #2 på: 15.08.2023, 09:45:31
Et par år etterpå, men kanskje interessant likevel.
Høres rart ut med at det skulle blåse lite. Feil på selve viften? Eller noe som er tett? Kanskje ventilene som styrer hvor luften skal gå (gulv/kupé/vindu) ikke funker, eller så har du stengt alle utblås manuellt? :)

Vår AC sluttet å virke efter oppgradering til MCU 2. Tydligvis noen del baktil som ble ødelagt. Rart. De fikset det på halvveis goodwill (jeg fikk betale for gassen). Vi er langt utenfor garanti. Nå 10mnd senere sluttet den funke igjen. Blåser masse, men ikke kaldt nok, og det hisser og slurper bak instrumentpanelet.



VigdisA

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Svar #3 på: 18.08.2023, 02:52:06
@Deniil - jeg husker fra da den store MCU1-døden pågikk at det var snakk om at man om man er uheldig med en Model X kunne ha fått "hektet av" noe slik at varme fra ventilasjonsanlegget blåste rett på  MCU'en og varmet den opp, og dermed forkortet livet til eMMC'en som ikke var dimensjonert for slik varme eller så mange skrive/leseoperasjoner.
Med andre ord ligger  lufteanlegget tett på bak MCU.
Fint du slapp å dekke annet enn gass, men det var nok kanskje de som klønet litt der ja

2013 Signature Model S P85+
2022 Plaid Model x