Hei!
Se saker for TM3 om rustbeskyttelse, jeg legger inn en sak her også, siden sikkert flere av oss kunne tenke oss å ta vare på TMYen som familiebil over flere år, og som kanskje sitter i saltsuppa av veier i alle fall vinterstid.
Tesla sin gjennomrustningsgaranti er 12 år... fra innsiden og ut. Flere sier at dette er en omtrent totalt verdiløs garanti, siden det er vanskelig å påvise om en rustskade kommer innenfra (fukt innenfra har funnet et ubehandlet/punktert punkt på ecoaten) eller om den kommer utenfra, hvor Tesla ikke gir noen gjennomrustiningsgaranti over hodet.
Så. En førstegangseier som tenker å beskytte bilen tenker da automatisk på Tectyl, Dinotrol, Mercasol eller Fluidfilm, hva kan vedkommend regne med?
Jo, den som spør får svar, og om det gjøres noe som helst som Tesla kan peke på som mulig årsak til en eller annen feil som kan oppstå (eksempelvis overoppheting av elektronikk, krypstrømmer i kabelnettet eller liknende) så kan de rette sin pekefinger mot rustbeskyttelsen, og si "Se! Dette har du selv forårsaket!"
Funderud AS er eksperter på rustbehandling av Tesla, og har blant annet utviklet ekstra rustbeskyttelsesdeksler for å såre (og relativt ubeskyttede) punkter på Tesla. Magefølelsen min sier at de som har kjøpt en TM3 eller TMY bør vurdere å ta en tur dit, om dere bor i nærmiljøet. I alle fall fikk jeg et langt og utdypende svar på spørsmål til dem om hva man kan regne med, med pekere til artikler både hos TV2 Hjelper deg, og til NAF sine Motor.no-sider. Essensen er (slik jeg oppsummerer det):
- Fluidfilm som Funderud benytter er ikke særlig varmeisolerende, og er en god isolator, ergo gir den lav risiko for å påføre elektronikken skade.
- Om Tesla skulle klage på rustbehandliga i forbindelse med garantisak, må de påvise en direkte sammenheng mellom arbeid og/eller matrialer, og skaden som har oppstått.
- NAF anbefaler uansett at man får sjekket ut dette på forhånd
Og: Tesla rister bare på skuldrene sine, og gir korte henvisninger til sin "gjennomrustningsgaranti", og itt'no mer. (Kundeservice, Tesla, eller?)
Jeg er enda ikke Tesla-kunde, dessverre, på tross av en sterk forelskelse i TMY, siden et konkurrerende bilmerke har slike ting som radarsensor, null problem med ekstra rustbeskyttelse osv. og virker å være gira på å ta vare på sine kunder uten alt for mange forbehold.
Noen kommentarer, eller råd, folkens?
(Noen utsnitt fra den utmerkede mailen fra Funderud får være tillatt i dag, også gjengitt på tilsvarende emne under TM3):
Fra Funderud, angående risiko for garantibortfall:
"[/size]Risikoen for garantibortfall kan du trygt se bort ifra, vi har prøve å forklare dette på denne siden:[/color][/size][/font]
[/color]
[/size]https://antirust.no/hva-med-teslas-rustgaranti/[/size][/size]Teslas rustgaranti er lik uansett modell.Essensen på nettsidelenken er at det ikke er lov å nekte garantiansvar som følge av understellsbehandling med mindre det er en sammenheng mellom feil og understellsbehandling. En eventuell feil forårsaket av understellsbehandling står selvfølgelig vi ansvarlig for!Det er 3 fallgruver du bør ha i tankene ved en understellsbehandling av en elbil. Det må sikres:- At antirustproduktet ikke er konduktivt slik at det ikke ødelegger elektronikk med krypstrømmer.
- At antirustmiddelet ikke varmeisolerer og kan varmeødelegge elektronikken.
- At produktet ikke skjuler høyspentkabler til bilbatteriet.
- [/color]Alle [/font][/color]3 overnevnte problemstillingene er i orden ved vår understellsbehandling[/font][/color]"Merk at NAF samtidig anbefaler å få en form for forsikring eller garanti fra leverandør (i vår tilfelle naturligvis Tesla!) om at de ikke setter seg på bakbena, eller kan hevde at større deler av garantiansvaret faller bort fordi den har ekstra rustbeskyttelse. Jeg har spurt, referert til Funderud, men kun fått henvisning til deres standardvilkår/fraskrivelser. Dette burde TOCN tatt opp med Tesla. Eller som jeg skrev til Tesla nylig, uten å få noe svar (enda):"Hvilken praksis har vært fulgt, i tilfeller hvor en bil har vært gitt ekstra rustbeskyttelse, og en eller annen feil har oppstått, i hvor stor grad har Tesla automatisk avvist en sak, ut fra gitt beskyttelse, eller realitetsvurdert ut fra sannsynlig sammenheng mellom påført beskyttelse, og oppstått skade?[/font][/color]"Med andre ord skape mer forutsigbarhet for (potensielle) Tesla-kunder.
(Burde ikke det være grei skuring, Tesla?)[/font]
[/list]