Skrevet av Emne: Model 3, "Fremont" generasjonen - Kvalitetsforundringer eller bortskjemt kunde?  (Lest 2414 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Overleaf

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Hei TOCN.
PSA: Har du knapt med tid, så er dette ikke posten for deg.
Hyggelig å bli en del av fellesskapet! Og ikke minst hyggelig å oppdage at det finnes en plattform der likesinnede kan møtes.
Personlig ble jeg den heldige eier av en Fremont Model 3 LR for litt over et år siden. Ett år senere skjønner jeg at jeg har vært totalt klovn som ikke hoppet på en Model S for snart ti år siden. Tanken var der da. Hadde mye heller byttet noen dørhåndtak enn mye annet vås jeg har måttet slite med på andre merker.

Har imidlertid fulgt med tett på utviklingen hele veien, så jeg liker å tro at jeg ser det som skjer, både over og under overflaten. Fy fillern for en revolusjon, en «market disruption» som Tesla har fått til. Gleder meg virkelig til fremtiden: De skaper virkelig produkter og samfunnsendringer man kan glede seg til i en tid der det meste annet fremstår som homogent og kjedelig. Det er viktig å få frem dette for meg før jeg begynner på den virkelige post’en, da det kan virke som om jeg kun er ute etter å klage. Det er ikke tilfellet. Dette er kun noen få problemer som jeg gjerne skulle drøftet, og noen av dem er heller ikke "verdens undergang" og fremstår sikkert som flisespikkeri. Håper på sikte å kunne bidra til fellesskapet også.

Det har seg nemlig slik at jeg føler at jeg har begynt å møte litt på noen av de få «ulempene» ved det å eie en Model 3, eller kanskje spesielt en Fremont-produsert bil. Jeg har forstått at det å ha kromlisten kommer med noen curved-balls, men det må jo også være grenser. Etter å ha hatt en runde med Tesla på disse tingene, så føler jeg at jeg ikke helt blir møtt med den forståelsen jeg forventer som norsk forbruker. Til Tesla sitt forsvar skal det sies at de på øvrige områder har levert helt formidabelt godt, så jeg prøver langt ifra å få frem en ensfarget historikk. En løsning på disse punktene er vel det som skal til for at jeg aldri vurderer et annet bilmerke igjen i resten av mitt liv.
 På de tingene jeg ikke er fult så fornøyd med er jeg interessert i å høre hva andre entusiaster tenker. Forventer jeg for mye, eller er det rett og slett slik at jeg bør ta kontakt med en advokat? Jeg vet at flere av tingene jeg opplever er «kjente problemer», og jeg lurer da rett og slett på om man bare må leve med det, eller om det er slik at noen har kommet noen vei med disse tingene. Jeg er heller ikke interessert i å krangle med noen i skranken på service-sentrene, da jeg skjønner at dette ikke er deres bord.
 
 Fyrer derfor løs.
 
 
 1.       Ved to anledninger har jeg nå betalt knyttet til bakre støtfanger. I det ene tilfellet hadde en «clips» som holder fangeren på plass løsnet / knekt. I det andre tilfellet er det isolasjon i bakre hjulbue som har løsnet.
 For min del fremstår dette veldig snålt. Bilen fremstår uten noen skrammer, jeg har definitivt ikke kjørt borti noe eller over noe og jeg vasker bilen for hånd ukentlig.Svar fra tekniker er at «The wheel arch liner gets bent due to snow entering between the bumper and the wheel arch liner.
The only way to prevent this from happening is to wash the car regularly. This cannot be covered by Warranty”.
 Som dere sikkert skjønner så mener jo jeg at det virker helt vilt å velge et design som forutsetter at bilen holdes renere enn hva jeg allerede gjør. Skal man vaske daglig? Da vil jo bilen ruste vekk til slutt.  Hva gjør jeg med dette? Vil dette skje igjen?
 
 
 
 
 
 
 
 
 2.       Jeg har begynt å få steinsprut-skader på den lakkerte delen av hjulbuen på bakaksling. Min bekymring er at deler av konstruksjonen visstnok er av stål, og når lakken blir «sprutet av» så får man bart metall frem. Deretter ruster det ukontrollert. Det er også slik at lakk som allerede er «flerret opp», slipper inn vann, også vil lakken bare fortsette å «flerre av» som et bananskall. Allerede når jeg kjøpte bilen så installerte jeg PPF på egenhånd på rocker-cover (kanalene) fordi jeg hadde lest at dette var et problem, men for meg virker det spesielt rart at de ikke dekker dette bestemte området i hjulbuen under garanti. De visste jo at designet de har gjort vil føre til dette når man selger bilen i et land som Norge. Eller? Hvorfor designet de ikke da annerledes? Tekniker har nå også rådet meg til å installere skvettlapper bak, men dette ble jeg ikke oppfordret til når jeg ba om å få installert skvettlapper på fremaksel for et år siden.
 
 
Beskjed fra Tekniker er som følger;
  «Inspected concern and we confirm this is external damage, stones damaging the paint. This issue is not warrantable, and we recommend installing mudflaps in winter season to avoid more damage to the paint”.
 
 
Er dette noe jeg bare «må deale med»? Det virker veldig snålt fordi alle som har kjørt bil i Norge vet at det er stein på veien. Aldri opplevd liknende på andre bilmerker.


 
 3.       I området der dører lukker mot karosseri, så har jeg flere «scuff-marks», som hinter om at dører rett og slett skraper borti karosseriet når man åpner og stenger dem. Ikke ulikt falkevingedørene på model X som også visstnok sliter med det samme. Tesla har tatt bilen inn, kontrollert at dørene lukker ordentlig, og kommet med en tilbakemelding om at disse slipe-merkene skyldes møkk / sand som sitter på dørene. Jeg kan midlertid med hånden på hjertet si at jeg alltid vasker og tørker både dører og området døren lukker mot når jeg vasker bilen (ukentlig) fordi det gjør at bilen ser hundre ganger bedre ut når man setter seg inn.
 Er dette akseptabelt? Jeg har fått med meg at Tesla tar dette på alvor hva angår Model X, men jeg har basically bare fått beskjed at dette må jeg leve med. Vil dette «rubbe» gjennom lakken til slutt?




 4.       Bagasjelokket mitt (trunk) lukker ikke ordentlig mot karosseriet. Lakk på bagasjelokket har skallet av ned til bar-metall, og området det lukker mot på karosseriet får synlig «scuff-marks». Tesla tok inn bilen, kalibrerte bagasjerommets lukking og lakkerte på nytt. Åtte måneder senere er nøyaktig samme problem tilbake på samme sted. Lakken har skallet av like mye og Tesla gjør det samme igjen: Kalibrerer trunk, og sender til Paint+ senter.
 
 Som dere sikkert skjønner så har ikke jeg tillit til at dette blir bedre på «runde nummer to», og ettersom bil-garantien er på vei ut så er jeg bekymret for at en slik gjentakende reparasjon kun vil fungere i åtte måneder til.
 Er dette akseptabelt? Jeg fatter ikke hvordan dette ikke er et «latent» problem som har vært der siden produksjon som ikke får noen større konsekvenser. Vil understreke at jeg ikke vasket bilen i fire uker i tråd med anvisning etter lakkering.
 

Om du har orket å nå bunn, så vil jeg takke for at du har tatt deg tid. Setter stor pris på innspill! Er jeg på bærtur? Er dette ting jeg burde gå videre med? Har du opplevd noe ála det samme, og isåfall, hva gjorde du?
 

 - Overleaf.
« Siste redigering: 26.03.2023, 16:25:41 av Overleaf »