Skrevet av Emne: Bruk av autopilot  (Lest 3117 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Roarh

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
på: 31.01.2022, 22:59:14
En av grunnene til at jeg kjøpte Tesla Y var selvkjøringsegenskapene. Kjøpte bilen med full selvkjøring, noe jeg neppe får glede av i uoverskuelig fremtid. Når jeg bruker AP på motorvei er det slitsomt. Får stadig blått lys som advarer mot at jeg ikke holder i rattet selv om jeg gjør det. Det går også svært kort tid mellom hver gang melding vises at jeg må vri på rattet. Det er også slitsomt at bilen skjener inn og ut av alle "busslommer" hvis de ikke er avgrenset av striplete linjer.
Familien har også en KIA E-Soul. Den har ingen av disse problemene.
Det vil være fint å høre erfaringer fra andre.
 



Requiem

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Svar #1 på: 08.03.2022, 13:08:33
Hei,
Dette stemmer dessverre ganske godt overens med mine erfaringer med 2019 Model 3 LR med FSD. Du må bevege på rattet ganske ofte eller holde igjen litt når bilen svinger for å hindre beskjed om å holde i rattet.

Noen steder vil den ligge midt mellom stripene ved busslommer, fletting av forbikjøring og påkjøringer osv, andre steder har dette blitt rettet og bilen kjører mer rasjonelt.

- 2019 Model 3 LR Dual motor m. AP2.5, FSD, sort interiør
- 2014 Model S 85 m. skinn, AP1, Tech, HI-FI, Pano


Lightyear

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Svar #2 på: 03.04.2022, 12:48:24
Hei


Jeg kjenner til noen av manglene i autopilot slik denne fungerer i egen Model Y LR 2021. Aksellerasjonsfelt og større busslommer eller andre vei-situasjoner der kjørebanen blir veldig vid resulterer i endret kjørelinje. Autopilot trekker seg inn mot høyre og forlater venstre linje. Dette kan være slik fordi definisjon av "midten" tilsier dette. Dette er situasjoner jeg ser komme og holder igjen rattbevegelse. Dette synes holde tilbake en del av bevegelsen uten at bilen hopper ut av AP. Noe bevegelse mot høyre får jeg likevel i disse situasjonene.


Frekvente bevegelser i ratt for å fortelle AP at man er våken kan være litt slitsomt. Samtidig setter jeg pris på at bilen vil stoppe om jeg sovner bak rattet. Et kamera som sjekker at jeg følger med vil være bedre for min del. Håper dette kommer i ny programvare.


Vedrørende FSD, som også jeg har kjøpt, så deler jeg ønsket og håpet om at dette skal dukke opp snart. Har full forståelse og takknemlighet for alle som har kjøpt dette tidlig og vært med å investere i dette prosjektet. Det tar tid å lage noe som er helt nytt. Veien dit er heller ikke forutsigbar, men heller preget mye arbeid som ender opp i en blindvei med "start på nytt" som eneste vei videre. I det siste året synes ting å gå i en positiv retning synes jeg. Med uttalelser om at Tesla forsøker å få FSD Beta utrulling til Europa til sommeren, så kan det snart begynne å skje noe her. Det synes å være et faktum at FSD Beta rulles ut i Canada nå. Dermed er FSD Beta på vei inn i land utenfor USA. Jeg ville ikke bli overasket om Norge kan få spesiell fokus og tidlig mulighet dersom myndigheter tillater dette.
Jeg gleder meg til tiden fremover ...og krysser fingre.