Skrevet av Emne: Model S: Dørhåndtak..  (Lest 17447 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sven

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
på: 18.04.2019, 00:46:51
Så, i  løpet av 6 uker har 3 dørhåndtak på min TMS -14 sluttet å virke.. Etter litt youtubing bestemte jeg meg for å fikse selv. Jeg deler gjerne litt erfaringer med gruppa men setter selvfølgelig pris på innspill.
 Så, hvis jeg nå skjønner ting riktig så er det vanligvis er 1 av de 3 mikrobrytere som blir ødelagt. Du får kjøpt en pakke med 2st på Ebay, ferdig med kabel for 280kr og det tar et par timer å fikse selv.
 Legger ved en bilde der jeg bytt brytere som gjør det enklere å finne ut hvilken bryter som må byttes når:
 1) Er bryteren som stopper håndtaket når det kommet ut i posisjon.
 2) Er bryteren som åpner døren. Hvis du drar og drar i håndtaket uten at døren åpner så er det denne det er feil på.
 3) Er bryteren som registrere at håndtaket er i 'åpen posisjon'. Hvis håndtaket ikke går inn når du låser bilen så er det for at denne er ødelagt og bilen ikke har registrert at håndtaket er ute.
 Både bryter 1 og 3 har og en liten vippe-arm i metall, ibland holder det med å justere denne får at bryteren skal virke fint igjen.
 Og husk på å droppe litt olje i fjæren på håndtaket når du har muligheten
 Det finnes en mengde videos som forklarer alt steg for steg, søk på 'How to fix Tesla Door Handles' på youtube, kan rekommandere videon fra' Rich Rebuilds' som tar deg igjennom heile prosessen på en underholdende måte :)
 Kommentere gjerne om noen mener min beskrivelse av de forskjellige bryterne er feil

En av mange 'Tesla Model S Door Handle switch Kit' som finnes å kjøpe på Ebay:
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-Door-Handle-switch-flexible-harness-upgrade-any-door-/283121326179



Requiem

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Svar #1 på: 18.04.2019, 07:26:53
Takk for god info. Vil du si det var vanskelig å få av dørtrekk og komme til håndtakene?
Er dette noe hvem som helst kan få til?

- 2019 Model 3 LR Dual motor m. AP2.5, FSD, sort interiør
- 2014 Model S 85 m. skinn, AP1, Tech, HI-FI, Pano


Sven

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Svar #2 på: 18.04.2019, 11:20:20
Å få av dørtrekk er rimelig greit, men å demontere og remontere håndtaket krever litt skills.. Du skal nok være vant til å skru litt men trenger ikke å være bilmekaniker for å få det til.

Denne video gir deg en bra forståelse av hva som må til:
https://www.youtube.com/watch?v=5PU0Kbo5Tos

En av mange som selger mikrobrytere på Ebay:
https://ebay.us/tbV0Cf






Requiem

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Svar #3 på: 18.04.2019, 11:38:55
Så ikke for galt ut. Jeg kommer til å prøve dette hvis min trenger nye dørhåndtak etter hvert. Min november 2014 Model S 85 har ikke hatt et eneste defekt dørhåndtak på 110 000 km, bank i bordet, bare defekte led lys i håndtakene.

- 2019 Model 3 LR Dual motor m. AP2.5, FSD, sort interiør
- 2014 Model S 85 m. skinn, AP1, Tech, HI-FI, Pano


Sven

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Svar #4 på: 18.04.2019, 22:00:48
fett, lykke til.
Se til å ha en lang og tynn torx skrutrekker som passer til mikrobryterne (ikke torx bits da den fort blir for stor). Det hjelper og veldig å ha en fastnøkkel med skralle funksjon for å få tilbake den øvre skruen på håndtaket (den du tar ovenifra).
« Siste redigering: 18.04.2019, 22:04:58 av Sven »



Requiem

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Svar #5 på: 19.04.2019, 16:10:05
fett, lykke til.
Se til å ha en lang og tynn torx skrutrekker som passer til mikrobryterne (ikke torx bits da den fort blir for stor). Det hjelper og veldig å ha en fastnøkkel med skralle funksjon for å få tilbake den øvre skruen på håndtaket (den du tar ovenifra).

Den er god. Forhåpentligvis lenge til jeg får bruk til å prøve meg.

- 2019 Model 3 LR Dual motor m. AP2.5, FSD, sort interiør
- 2014 Model S 85 m. skinn, AP1, Tech, HI-FI, Pano


VigdisA

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Svar #6 på: 22.04.2019, 13:28:34
Fikk fikset dørhåndtak hos Tesla rett før påske. En microswitch som var gåen slik at døren ikke gikk opp.
Oppdaget ved første fulle åpning av vinduet på døren at dette ikke var helt optimalt skrudd sammen. Vinduet dytter på noe på sin ferd nedover men går ned. Forsøkt å unngå å åpne vinduet så mye som mulig ila påsken - hadde sågar ikke-fungerende dørhåndtak der i en liten periode, men den har funnet "fornuft" igjen nå.
Tro om dørhåndtaket kanskje er litt skjevt montert nå siste gang, eller kanskje ikke skrudd til ordentlig?
Fristende å lette på noen deksler og sjekke, men virker å være en del som må løftes på her for å komme til..

2013 Signature Model S P85+
2022 Plaid Model x