Skrevet av Emne: Lite diskusjon om Batteri & kjørelengde  (Lest 3264 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

RaezoR57

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 10
  • RaezoR57
    • Vis profil
på: 03.02.2021, 10:07:17
Jeg synes det er på tider med litt info om dette emne. Jeg er på ingen måte en ekspert om EV, men jeg har en 2020 T3P kjøpt i slutten av juni 2020 og har nå kjørt 14.000 kms som inkludere en 6000 km tur til U.K. i juli 2020.
Tesla har meget bra batteriene og de vil blir enda bedre nå 4680 batteriene kommer senere i år. Andre EV er ikke det samme! Det er mange grunn til det tror jeg og en av de største er at Tesla er en ren bygd fra bunn opp som EV (ikke den først Tesla Roadster som er en Lotus). Inntil nylig har nesten alle EV blitt bygget med gamle ICE biler/plattform som har fått batteri. VAG (inkl. Porsche), Mercedes Benz, Jaguar o.s.v. har prøvd og tildeles vært vellykket med å beholde gamle kunder når de bytte til EV. Disse type er ofte nok så tung og kjørelengde er ikke så bra.
Kjørelengde med Tesla variere etter sjåføren og måten eieren lade bil på. De fleste EV eier burde vite at Superchargers er fantastisk på langturer, men ikke bra i lengden for batteriene. Man skal, når mulig lades opp til 80 - 90 % SOC (state of charge) etter kl. 2300. Jeg har en Easee Charger, mitt hus har 3 fase (de fleste hus bygget etter 2000 har det, tror jeg) og bruker TIBBER App (appen styre nesten alle mine strømforbruk) som ordne lading på den billigst time på natten. TM3 vil ikke tillatt lading over 11 kW v/Type 2, så jeg får 10.8 kW for det meste som lade rundt 70 kms per time. KUN ved bruk av den store lader ved hurtig/superchargers (CCS som bruker hele ladepunkt på Tesla og gir både AC & DC lading) får man over 11 kW/t.
Jeg hadde en Nissan Leaf fra 2015-20 og den ble ladet med en vanlig kabel og brukte laaang tid å lade. Kostet Kr. 4-5.000 per år i service, som jeg aldri skjønt hvorfor (måtte sjekker det og det og det og bremser, som de sa jeg ikke brukte nok bla, bla, bla). Jeg er utrolig glad i min Tesla som har IKKE service unntatt en hver andre år og en hver 6 år.
Jeg tror og har sett mye bevis på at strømforbruk er mye bedre med Tesla enn de andre EV på marked, men om vinteren er alle det sann at ALLE EV bruker mye mer strøm, alt etter hvor kaldt det er. Viktig å starte turen med en varm batteri/bil i vinteren.
Min kone kjørte til Røros fra Heimdal som er 146 kms. Hun startet med 485 kms. SOC 98 %. Ved ankomst hadde bilen 222 kms. igjen. D.v.s. 263 kms av totalt brukt og hun kunne ikke kjøre hjem uten å lade. For de fleste, min kone inkludert, har kjørestilen har lite å si på vinteren, men temperature har veldig mye å si og det var - 18 C under hele turen.
Teslas har en del hjelpemidlene for å se hvor mye strøm du bruker / har igjen både ved direkte tall eller prosjektert i Wt/km (watt time per kilometer) og kilometer igjen hvis man kjøre på samme måten hele veien.
Ikke så sikkert hvor mye kjøremodus virker inn på strømforbruk. Sport/chill mode og regenerering type.
Håper flere skriv om erfaring og gir tips om kjørelengde / lading o.s.v.


Jeg er engelsk og håper alle forstår det jeg skriver.