Skrevet av Emne: Antirustbehandling TM3 2021  (Lest 10040 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

John Dalby

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
på: 21.03.2021, 13:06:50
Er det noen som har erfaring med antirustbehandling av TM3 2021?
[/size]Selgeren sa at evt. feil relatert antirustbehandling ikke dekkes av garantien.
[/size]Bør dette gjøres når bilen er helt ny eller vente til man har kjørt noen måneder?



RaezoR57

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 10
  • RaezoR57
    • Vis profil
Svar #1 på: 19.09.2021, 10:22:27
Se Forum om antirust Funderud er anbefalt.



ArntR

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Svar #2 på: 21.06.2023, 12:18:51
Hei!

Håper at du fant ut av dette med antirust, Funderud virker å være et meget oppegående firma innenfor dette området, spesielt i forhold til Tesla. De produserer og markedsfører i tillegg Tesla Model 3 RB3 sett egenmontering - Funderud Antirust som er plastdeksler som settes over sårbare steder på TM3 (og har i tillegg kommet med deksler for TMY). En kombinasjon av antirust og deksler burde gi meget god total rustbeskyttelse. Teslas egen ecoat (e-coat kalles det stort sett, google gjerne og les deg opp) er en grunnleggende heldekkende behandling som gjelder hele karosseriet, men som gir liten mekanisk beskyttelse, dvs. der det kan være grus eller liknende som kommer med litt fart, og punkterer hinna.

Men, så kommer spørsmålet, hva med Tesla og deres holdning til dette? Godt spørsmål. Funderud skrev i mail til meg blant annet:

"Risikoen for garantibortfall kan du trygt se bort ifra, vi har prøve å forklare dette på denne siden:
https://antirust.no/hva-med-teslas-rustgaranti/



Teslas rustgaranti er lik uansett modell.
Essensen på nettsidelenken er at det ikke er lov å nekte garantiansvar som følge av understellsbehandling med mindre det er en sammenheng mellom feil og understellsbehandling. En eventuell feil forårsaket av understellsbehandling står selvfølgelig vi ansvarlig for!


Det er 3 fallgruver du bør ha i tankene ved en understellsbehandling av en elbil. Det må sikres:

  • At antirustproduktet ikke er konduktivt slik at det ikke ødelegger elektronikk med krypstrømmer.
  • At antirustmiddelet ikke varmeisolerer og kan varmeødelegge elektronikken.
  • At produktet ikke skjuler høyspentkabler til bilbatteriet.
[/size]Alle[/color][/size] [/color][/size]de[/color][/size] [/color][/size]3 overnevnte problemstillingene er i orden ved vår understellsbehandling[/color]"

Merk at NAF samtidig anbefaler å få en form for forsikring eller garanti fra leverandør (i vår tilfelle naturligvis Tesla!) om at de ikke setter seg på bakbena, eller kan hevde at større deler av garantiansvaret faller bort fordi den har ekstra rustbeskyttelse. Jeg har spurt, referert til Funderud, men kun fått henvisning til deres standardvilkår/fraskrivelser. Dette burde TOCN tatt opp med Tesla. Eller som jeg skrev til Tesla nylig, uten å få noe svar (enda):

"[/size]Hvilken praksis har vært fulgt, i tilfeller hvor en bil har vært gitt ekstra rustbeskyttelse, og en eller annen feil har oppstått, i hvor stor grad har Tesla automatisk avvist en sak, ut fra gitt beskyttelse, eller realitetsvurdert ut fra sannsynlig sammenheng mellom påført beskyttelse, og oppstått skade?[/color]"

Med andre ord skape mer forutsigbarhet for (potensielle) Tesla-kunder.


Forrige bil vi kjøpte (en Opel, noen år siden) ble kjørt direkte til Tectylering, og har siden det knapt ant hva rust har vært. Anbefales (eller tilsvarende Mercasol, Dinitrol, Fluidfilm [Funderud]).

Vi snakkes - interessant emne!