Skrevet av Emne: TESLA S85 - Jordingsfeil  (Lest 5348 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

2fast4y

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
på: 27.10.2020, 08:31:53
Har en Tesla S85 2014 modell, og mistet servo 1 sek i 85km/t. Dette kom etter en rekke med feil meldinger, og helt uanmeldt, mens jeg kjørte.
Leser på nettet at dette kan være relatert til jordingspunkt feil (flere).
Mitt spørsmål er; dekkes utbedring av dette av Tesla, da bilen kun er 6 år gammel?
Hva gjør jeg?



VigdisA

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Svar #1 på: 27.10.2020, 18:10:57
Har en Tesla S85 2014 modell, og mistet servo 1 sek i 85km/t. Dette kom etter en rekke med feil meldinger, og helt uanmeldt, mens jeg kjørte.
Leser på nettet at dette kan være relatert til jordingspunkt feil (flere).
Mitt spørsmål er; dekkes utbedring av dette av Tesla, da bilen kun er 6 år gammel?
Hva gjør jeg?
Tror slikt kan skje om servobolten har begynt å korrodere og dermed har dårlig kontakt. (Ikke opplevd det selv, men mener jeg har sett det omtalt før)
Jeg ville sjekket ut om bilen har fått utført det servobolt-byttet som det finnes en bulletin på.
Er ikke bulletinen utført, er jo det kanskje en mulighet der.

2013 Signature Model S P85+
2022 Plaid Model x


2fast4y

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Svar #2 på: 28.10.2020, 10:33:25
Har en Tesla S85 2014 modell, og mistet servo 1 sek i 85km/t. Dette kom etter en rekke med feil meldinger, og helt uanmeldt, mens jeg kjørte.
Leser på nettet at dette kan være relatert til jordingspunkt feil (flere).
Mitt spørsmål er; dekkes utbedring av dette av Tesla, da bilen kun er 6 år gammel?
Hva gjør jeg?
LØSNING
Måtte til bunns med dette, da feilmeldinger kommer i ny og ne. Tanken på å fyke av veien pga dette, var ikke en option.
Artikler og videor på Amerikanske sider hjalp meg å finne feilen.
Jordingspunkt høyre side, sett fra front, var irret i stykker og hang kun med 60% feste. Kobber og alluminium (sikkert en fantastisk legering) har rett og slett korrodert i stykker fra selve festet i rammen. Demonterte pkt og rengjort alle flater på ledningsøyene, filt ned tilkoplingspunkt på ramma, borret opp med 4mm, så 6,8mm, gjenget opp nye gjenger med M8. Søker nå HVA man skal ha mellom Al og Cu? Kan det være messing skive? Får laget en M8 Al bolt, til å sette dette fast, så forsegler jeg det hele med rustbeskyttelse og vannbasert vaselin. Det bør holde.
Spørsmålet mitt er fremdeles, om dette er noe som Tesla burde ha ordnet ift garanti (batteri - jording)?



VigdisA

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Svar #3 på: 29.10.2020, 20:51:15
Det er en kjent feil i alle fall, og jeg vet enkelte har fått det fikset hos Tesla. Tror det er en bulletin på det. [mention]Roger Kolbu [/mention] - du hadde samme problem om jeg husker rett?

Den er forhåpentligvis fikset på vår 2013-modell - må nesten ta meg en titt og gå over alle servicedokumenter ved en passende anledning snart for å dobbeltsjekke.

2013 Signature Model S P85+
2022 Plaid Model x