Skrevet av Emne: Autopilot og "Tesla Vision"-only - fungerer det bra også uten radar og ultralyd?  (Lest 7387 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ArntR

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Hei!


Autopilot er for meg på en måte en av de hellige graler ved Tesla: Med mye datamaskinkraft (fra Nvidia blant annet, heftig skjermkortsleverandør osv.) og gode sensorer, skal det være mulig å  overlate en del av oppgavene og "ansvaret" for kjøringen til bilen.


Men:


En gang i 2021 bestemte Tesla seg for å ikke ha annet enn kamerasyn som grunnlag for å vite hva som er rundt bilen, og spesielt foran bilen. Se blant annet [size=78%]Tesla Vision Update: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision | Tesla Support[/size][size=78%]. [/size]


Før dette ble radarfunksjonaliteten sett på som viktig, den kunne oppdage objekter foran bilen selv om det var både snøvær, tåke og annet. Et kamerasystem vil i beste fall kunne være omtrent like bra som et menneske, men i praksis sannsynligvis (langt?) dårligere.


Etter protester (både fra ingeniørene i Tesla, sies det, og fra publikum, og muligens i form av flere påkjørsler for leveranse av nye biler) dukket så radar opp igjen i TMX, og såvidt jeg vet også i TMS. Men ikke i TM3 og TMY. [size=78%]First look at Tesla's Hardware 4 radar unit (teslarati.com)[/size]. Se også: [size=78%]Tesla is adding a new '4D' radar with twice the range for self-driving | Electrek[/size] og [size=78%]Tesla FSD Hardware 4.0 Revealed: More Cameras, New Placements (notateslaapp.com)[/size]


Så. Kan vi regne med at radar dukker opp (på nytt?) for TMY, eller er toget kjørt, med mindre ulykkesstatistikken tvinger Tesla til å gjøre noe?


Og hvilke erfaringer har *dere* om feilsituasjoner, ghost braking, dårlig summon når noen skulle finne på å forsøke å parkere i en trang garasje osv. for TMYer levert siden Tesla Vision ble det overordnede sensorkonseptet fra Tesla?

Mvh.