Nyeste innlegg

21
Hei. Hvordan kan man påvirke å få superlading i et område der det er svært langt mellom lademulighetene? Mellom superlading på Ørskog til superlading på Sandane er det over 160 km og minst 2 -3 ferger. I øyområdet sør for Ålesund (Ulsteinvik, Hareid, Herøy, Vanylven, Sande, Volda, Ørsta, Horningdal) bor omlag 55 000 mennesker har svært sterke næringsklynger og står for enorme eksportverdier (fiskeri, skipsbygging, offshore, møbel). Det som er fasinerende er at det er få som kjøre Tesla i området og jeg er ganske sikker på at dette handler om tilgjengelighet. Hadde Tesla vært litt lure så hadde de økt omsetning av biler ved Tesla Digernes betydelig ved å sette opp en Supercharge stasjon ved Garneskrysset i Ulstein kommune eller ved Eiksundsambandet (geografisk sentrum i dette området) Jeg har forstått at dette har vært tema på næringslivsmøter og politisk, men Tesla må vel påvirkes på andre måter?


Noen som kan ta dette videre? Ha en nydelig sommer alle Tesla eiere :-)
22
Model S / Ny til Tesla-noen råd?
« Nyeste innlegg av Reidar 29.06.2020, 13:27:11 »
Hei !


Vi skal kjøpe en Tesla Model S for første gang og jeg lurer på om noen kunne gir noen tips til modell. Jeg har sett TOCN sine generelle råd, men har fortsatt noen spørsmål.
Budsjettet vårt tillater ikke noe særlig mer enn en modell mellom 2015-2017 (og ikke store ekstrautgifter..) og jeg lurer på om det er noe spesielt jeg burde tenke på.


Jeg vil gjerne ha 4WD, takluke(panorama), autopilot og en OK batteri  > 75D-90D.


1. Er det noen årstall/typer man bør unngå større risikoer for spesielle defekter/mangler som kan gi en kjedelig ekstraregning? Er det slik at feks lekkasjer, eller MCU ble fikset etter et visst årstall?
2. Er AP2 en vesentlig fordel? Jeg må innrømme at jeg er veldig fan av størst mulig grad av selvkjøring, men er det verdt det ekstra for en AP2 fremfor AP1? Jeg leser at AP1 var vesentlig bedre enn AP2 i begynnelsen, men det er vel forbi nå (med oppgradering/AI etc). AP2.5 enda bedre?
3. Er "jo nyere jo bedre"?  Er det feks vesentlig forskjell mellom en litt nyere 70D, 75D og en eldre 85D?
4. Jeg ser at Tesla gir ekstra garanti på eldre biler solgt gjennom dem, men det er ikke så mye poeng for en 2016/2017 modell som uansett har noe igjen på garantien om det selges privat.


Alle råd mottas med stor takk ! :)
vennlig hilsen en helt grønn, aspirerende tesla-eier
 
23
Model 3: Batteri og lading / Sv: Rett hastighet med wall connector?
« Nyeste innlegg av andreas 06.06.2020, 20:22:54 »
Heisann,

Som elektriker og Tesla-eier er dette slik jeg tolker denne saken:

Vi skiller mellom 1-fas-lading og 3-fas-lading (2-fas-lading er i Norge det samme som 1-fas-lading). Forskjellen ligger i antall kabler som er trukket fra sikringsskapet, og noe logisk blir det derfor at 3-fas bærer mer strøm enn 1-fas. Etter hva jeg har forstått har det kun vært Tesla, frem til Audi E-tron kom på markedet, som har støttet 3-fas-lading. Audi har tatt etter Tesla, og sikkert flere biler etter det. Men selv Tesla har ikke fått til å lade "fullstendig" 3-fas på det norske 230 V IT-nettet, som 90 % av alle husstander i Norge har. Audi har som sagt tatt etter Tesla, og klarer heller ikke "fullstendig". Hva jeg mener med "fullstendig" og "ufullstendig" 3-fas er hvor mye strøm bilene klarer å trekke ekstra, hvis du sammenligner med 1-fas. For spesielt interesserte kan jeg oversende koblingsskjema, men forenklet vil en "ufullstendig" 3-fas-bil ved ladestasjon på 25 A trekke 14 A i 2 av lederne, og 25 A i den tredje lederen.

Dette er grunnen til at bilen oppgir 14 A, og ikke 25 A. Det blir på en måte litt det samme. Totalt effekt vil være ca 6,4 kW. Ved 25 A 1-fas blir total effekt ca 5,8kW (i dette tilfellet går det 25 A i begge fasene). Altså noe høyere effekt ved "ufullstendig" 3-fas.
Men - slik jeg tolker det - har Model 3 - som eneste foreløpige Tesla-modell og elbil i Europa - fått til å lade "fullstendig" 3-fas. Ulempen her er at Tesla Wall Charger ikke støtter dette, enda. Som sikkert noen vet har det blitt lansert en ny type Tesla-lader i USA, men denne har ikke kommet til Europa enda. Antakelig vil denne nye laderen støtte dette helt ut. Ryktene sier at den også tillater OTA oppdateringer, noe som gjør at den kan "følge" fremtiden.

Ved fullstendig 3-fas-lading går det 25 A i alle 3 lederne, og total effekt blir derfor - som nevnt over av Oddvar - ca 10kW. Kan også oversende koblingsskjema på dette dersom noen er interessert.

Hvis laderen stilles inn på 32 A er det viktig å huske på at Model 3 ikke klarer å lade mer enn 11kW. Altså får en ikke mer utnytte enn 28 A i hver leder, slik at dette blir 11 kW.

Foreløpig er det kun Elbilgrossisten jeg har funnet som offentlig sier at bilen støtter fullstendig 3-fas på 230 V, men jeg har også funnet et par forum hvor enkelte bekrefter at det fungerer fint:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-tesla-model-3
https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.15
https://elbilforum.no/index.php?topic=45795.0
I disse forumene kommer det frem av Ecolite er blant laderne som støtter fullstendig 3-fas-lading på Model 3. Forhåpentligvis kommer det flere etterhvert!

Håper dette var til nytte!
24
Model S: Interiør og eksteriør / Seter i Model S raven
« Nyeste innlegg av Tesla007 19.05.2020, 16:31:25 »
Lurer på om det virkelig er forskjell på hvite,sorte og krem-fargede seter i Model S raven...jeg mener di sorte virker klart best å sitte i...
Greia er den at jeg selv har en vanlig Raven med hvite seter (produsert 25/10-19)...disse er gode å sitte i....prøvde så en Raven Performance med sorte seter (produsert i juli 2019), disse virket bedre på alle måter, fastere og bedre sidestøtte, dessuten virket selve «læret» tykkere....da jeg kom tilbake med bilen(Tesla Stavanger) så nevnte jeg dette...fikk da bekreftet at hvite seter ER mykere enn sorte, men at di kremfargede var lik di sorte...inne i butikken sto en helt ny med kremfargede seter, disse var faktisk di værste å sitte i, hvis jeg kan bruke di ordene, virket som om sidestøttene var flyttet ut noen cm...dem sa at det var kommet en «oppdatering» på setene nå i høst en gang, slik at hvis jeg var på jakt etter en Raven Performance med lik seter som den jeg testet, så måtte jeg sannsynligvis lete etter en som er produsert mellom juni/juli 2019 og oktober 2019...noen som har erfaringer/innspill ang. dette...?
25
Viktig informasjon / Sv: Tomt 12 voltsbatteri
« Nyeste innlegg av Roger Kolbu 19.05.2020, 09:38:31 »
Her vil jeg tro at det er hovedbatteriet som har tatt kvelden.
Spesielt fordi bilen nå rapporterer at bilen er fulladet, men fortsatt står på 0 km. Et klassisk tegn.
26
Viktig informasjon / Tomt 12 voltsbatteri
« Nyeste innlegg av dalselv 19.05.2020, 09:07:00 »
Hei.
Jeg har et stort problem og vet ikke hvor jeg skal henvende meg til for å få hjelp og prøver her.
For en uke siden satte jeg inn min Tesla S 2014 for å få fikset en liten skade på høyre side. I helgen fikk jeg melding fra bilen at det det sto på noe som brukte strøm og det var bare 6-7 km igjen av strøm. Jeg tok da kontakt med verkstedet og fikk de til å sette på lader på lørdag kveld, men da var det kommet helt ned til 0 km.
Sliter så med å få kontakt med bilen, men søndag kommer jeg inn på appen og da står det at den er fullladet, men fremdeles 0 km.
Verkstedet sier at det kanskje er 12v batteriet som er gåen og at jeg må få bergingsbil til å fraktet den til verksted i Trondheim som er 50 mil.
Jeg er fortvilet for bilen var helt i orden da jeg satte den på verksted og det har aldri vært noe problem med lading eller noe.
Går det ikke an å bare lade opp 12v batteriet hvis det bare er det som er tomt for strøm?
Verkstedet har fikset noe på døren og jeg lurer på om det var på grunn av det at jeg fikk melding om det det sto på noe som brukte strøm i helgen da verkstedet var stengt.

Vennlig hilsen Bjørn Tore Bråten
27
Siste nytt fra TOCN.NO / Superladere Finnmark
« Nyeste innlegg av Tor 16.05.2020, 22:07:30 »
Hei er det noen som vet status på åpning av nye Tesla superladere i Finnmark
28
Model S / MCU 1 vrs. programvare v.10.2 - Ingen USB drive tilgang
« Nyeste innlegg av Netrom 29.04.2020, 13:55:02 »
Siden jeg har en Model S 2014 så har jo den en MCU 1 - grunnet sin alder. Etter at Programvare V10.2 (2020.12.5 e2179e0650f0) kom, så er det for meg IKKE mulig å se / finne en ekstern USB drive f.eks brukt til musikk pga at MCU err Ver. 1 og ikke 2. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at noen hadde skrevet noe om dette på et forum i USA. Har andre samme eller liknende erfaringer og om det er noen løsning som har kommet eller om man må vente på en oppgradering av programvaren? Skal ha min bil inn til Tesla i begynnelsen av Mai - blir interesant å høre hva de sier! Hvis dette er gammelt nytt - så er det jeg som ikke har fulgt med i timen - men er dette nytt så skal jeg holde dere oppdatert!
29
Model S / Sv: Si-19-21-003 oppgradering fra 3g til 4g
« Nyeste innlegg av Netrom 29.04.2020, 13:16:16 »
Min Model S - 2014 var innenfor både Garanti og km - men det var ikke Gratis - måtte ut med et par høvdinger .... hele MCU måtte ut - men det ble jo bra .......
30
Hei!
Nei det går dessverre ikke å endre på oppsettet i midten av instrumentpanelet.
Du kan endre de to på begge sidene ved å trykke på scrollehjulene. Legg opp "trips" på det høyre, så kan passasjerene følge med på hvor fint og økonomisk du kjører isteden