Nyeste innlegg

21
Model 3 / Sv: Tilhenger Model 3, feil?
« Nyeste innlegg av uxnepl 17.07.2022, 22:34:01 »
Jeg hadde liknende problem med blinklysene for en stund tilbake. Leverte inn bilen og de oppgraderte hele ledningsnettet. Har ikke hatt problemer med det siden.
22
Model Y: Batteri og lading / Lading på Tesla superchargers
« Nyeste innlegg av helar 14.07.2022, 16:35:54 »
Er det billigere for teslabiler å lade på tesla superchargers?
23
DIY / 'Touch-Up paint' - Model Y - Svarte felger (maling til skremmer)
« Nyeste innlegg av fgl91 05.07.2022, 17:58:57 »
Hei


Noen her inne som har fikset skremmer på deres 20" induction-felger på deres Model Y?


Jeg har sett flere YouTube videoer som forklar hvordan man gjør dette selv, men malingen de anbefaler sendes ikke til Norge. Se her:
 - https://www.youtube.com/watch?v=EtYQiG1vk7M&ab_channel=TeslaModelYdaho
 - https://www.youtube.com/watch?v=Sz1ZM4ORXfY&ab_channel=TeslaModelYdaho


Lurer derfor på om noen kjenner til en maling som kan kjøpes i eller sendes til Norge, og som matcher fargen på felgene.


På forhånd takk!




24
Model X: Interiør og eksteriør / Ferdig malt bumpers fra fabbrikken
« Nyeste innlegg av r.wardani 08.06.2022, 23:40:46 »
Hei, har fått noe skader på bak bumper på Teslaen og tenkte å skifte ut bumperen istedenfor å prøve å reparere den.


Ja, jeg skal få tilbud fra MPS og kjenner til tilbudet til medlemene men jeg lurte om noen andre hadde erfaring med å skifte ut en bumper eller fått den reparert før? Jeg leste at Tesla lager ferdig malte bumpers og bumper covers til eldre modeller men hvordan bestilles de?
25
Model S: Brukergrensesnitt / Sv: Bytte av SD kort for navigasjon
« Nyeste innlegg av Requiem 30.05.2022, 15:54:44 »
Hei,

Dette var en veldig nyttig guide. Takk for beskrivelsen.
26
Model S: Brukergrensesnitt / Bytte av SD kort for navigasjon
« Nyeste innlegg av pergr 25.05.2022, 09:18:10 »
Jeg har en 7 år gammel Tesla hvor navigasjonen sluttet å fungere. Etter å ha søkt på nettet fant jeg at årsaken mest sannsynlig var fullt SD kort hvor navigasjonsdatene ligger. Når kartoppdateringer kommer, lagres de der, men disse kortene er ikke som vanlig hukommelse - de brukes gradvis opp og må byttes. Jeg tror prisen hos Tesla for jobben er ca 3000 hvorav hoveddelen er arbeidstid. Kortet er et mikro SDHC kort på 16GB av samme type som brukes bl.a. i kamera, stikkes inn i en spalte og låses med et klikk der. Det burde derfor være mulig å gjøre jobben selv.
Kortet sitter øverst, baktil på høyre side av det store displayet og man kommer ikke til der uten å demontere store deler av dashbordet. Det finnes en svært godt video om det på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pfkBIw2LZjY .Videoen beskriver hvordan man monterer ut hele MCU'en/displayet, men det trengs ikke. Det er nok å løsne den slik at den kan tippes fram nok til at kort-åpningen kan nås. Jeg kjøpte identiske plastikk-brekkjern hos THansen https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/karosseriverktoy/demontersett-5-stk-plastikk-til-klips-mm/n12359/pn25695. Man klarer seg godt uten 'air wedges' (luftkiler) til å løfte den øverste delen av dashbordet, men Obs Bygg har de til kr 85/stk https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/handverktoy/okser-og-slegger/2101191.
Selve SD kortet kjøpes over disk hos Tesla med ferske data installert, pris kr 207. Jeg forsøkte å kopiere dataene over på et 32 GB kort for å ha mer å gå på, men filformatet er så spesielt at verken Windows eller MacOS gjenkjente det. Det er mulig det er et eller annet Linux format, men det har jeg ikke fulgt opp.
Vipp MCU'en litt fram (jeg tok sikringen til den slik det er vist på videoen før jeg løsnet den - sikringen sitter i en boks under den øverste plastplaten i fremre bagasjerom). Innta en akrobatisk stilling slik at du ser inn i den lille åpningen til kortet. Enden på kortet er dekket av tape som må skjæres løs/fjernes før kortet kan byttes. Hvordan det ser ut er vist på denne finske videoen på YouTube, men den er ellers bare prat som jeg ikke fikk noe ut av: https://www.youtube.com/watch?v=0XoH9HbjMME. Bruk f.eks. et nytt, løst bryteblad til en smal brytekniv til å skjære tapen bort og vær nøye med å fjerne tapen slik at kortet ikke henger seg opp i den når du skal bytte det.  Det gamle kortet løsnes ved å trykke det litt inn til det sier klikk og så trekke det ut. Nytt kort settes inn på samme måte - pass på at samme side som på gammelt kort kommer opp - trykk inn til det sier klikk og kortet er låst. Dette er den mest kritiske delen av jobben da man kan risikere å  miste kortene ned i elektronikken og må ta ut hele MCU for å komme videre. Jeg brukte en bredbladet pinsett fra et sett jeg kjøpte hos Biltema https://www.biltema.no/hjem/personlig-pleie/sarpleie/pinsett-4-pakning-2000041903. Jeg forsøkte ikke å sette på noe tape over det nye kortet, men satte bare i sikringen til MCU'en og sjekket at navigasjonen fungerte som den skulle. Deretter remonterte jeg alt.
Lykke til.
27
Model Y: Interiør og eksteriør / Sv: Mangel på utbedringslakk
« Nyeste innlegg av VigdisA 24.05.2022, 00:43:13 »
Sjekk innom en av de Tesla-godkjente lakk eller karosseriverkstedene. Jeg fikk selv med en liten flaske da jeg var innom Drammen Karosseri for ikke så lenge siden.
28
Treff / Fabrikkbesøk
« Nyeste innlegg av Lightyear 03.05.2022, 15:42:01 »
Er det noen har tanker om å besøke Tesla fabrikk Giga Berlin?
29
Model Y: Interiør og eksteriør / Sv: Mangel på utbedringslakk
« Nyeste innlegg av Lightyear 03.05.2022, 15:34:20 »
Hei


Det er litt underlig at det ikke finnes lakk for å reparere mindre skader.


Jeg ser på noe som heter "NanoSparkle". Det er mulig at dette kan rette opp problemet ditt.
Litt spent selv da jeg har bestilt noen kluter for å kvitte meg med noen riper.

30
DIY / Sv: Homelink
« Nyeste innlegg av Lightyear 03.05.2022, 15:22:22 »
Hei


Har en gammel Crawford port hjemme. Fant ut at leverandør til denne porten solgte Homelink fjernstyringsmodul. Denne var det relativt enkelt å koble til ved hjelp av vedlagt beskrivelse. Så fort denne var på plass gikk resten som en lek. Homelink installert i Tesla registrerte denne med uten problemer.


Det som overasket meg positivt er at jeg kan komme ryggende inn oppkjørsel og åpne garasjeport når snuten er vendt feil vei. Dermed har rygging inn i garasjek nå blitt standard.
Nå etter noen måneder etter installasjon av HomeLink i Tesla, så kan jeg ikke gå tilbake til løs sender i bilen. For min del var dette vel verdt.