Nyeste innlegg

1
Model Y / Tire rotation på modell Y
« Nyeste innlegg av Obsidian I dag kl. 16:49:32 »
På min 2023 Model Y kommer det nå en melding om at venstre bakdekk er slitt så jeg må "rotate tires".
Jeg har sett på dekkene på bilen og klarer ikke å se noen forskjell med det blotte øye.
Jeg bruker dekkhotell - er dette noe dekkhotellet holder orden på eller noe jeg må passe på selv?
2
Model S: Kjøredynamikk / Sv: Bremseklosser bak
« Nyeste innlegg av Tonya Digital 15.04.2024, 10:44:55 »
I don't know if it helps, but I bought the Brmbo parking brake pads for my 2014 Model S from Biltema and the new pins & spring set from Thansen here in Norway.
Total cost for all the parts was NOK 500,- and a local mechanic did the job in a few hourse.
Tesla quoted me NOK 18,000 for the same job!
3
Stiller meg bak forrige innlegg. Nettopp meldt meg inn i TOCN og tenkte at dette er stedet for å få innblikk. Var mildt sagt en overraskelse at det var så lite konstruktivt lesestoff her, mtp mengden Teslaer som går på norske veier. Skal gjøre mitt beste for å bidra her i stedet for Facebook.
4
Hei[/size]Det er en feil på føleren på sikkerhetsbelte i baksete. Kun 1 av 3. den piper konstant når beltet ikke er festet. Tesla sitt svar er å bytte hele baksete og ikke akkurat veldig behjelpelig når det kom til å finne andre løsninger. Pris kr 16.000.-. Det er jo spinnvilt. Har sjekket skraphandler og de har et fult brukanes sete til 2500,-.Har noen andre erfart feil med føler sikkerhetsbelte? Noen som selv har byttet baksete?Alt av råd mottaes med stor takk.[/color]
5
Model Y: Kjøredynamikk / Tesla Model Y og forsikring
« Nyeste innlegg av ibraa 13.03.2024, 15:49:15 »
Jeg har nettopp byttet forsikring på min Tesla Model Y Performance 2022. På forsikringsbeviset står det Model Y, 88HK, så sjekket jeg SVV siden og der står det Model Y 285 HK. Ser ikke ut som om de har fått med seg at det er en Performance. Er det min plikt å rette opp i dette? Antar at det kan ha utslag på prisen.
6
Firmware og software / Akselerasjon og topphastighet er redusert.
« Nyeste innlegg av raekken@online.no 10.03.2024, 22:42:18 »
Hei,
Får meldingen "Akselerasjon og topphastighet er redusert. Ytelsen kan gjenopprettes på neste tur".
Noen som vet hva dette kan skyldes? Og hvordan det kan fikses?
7
Model S / Sv: Bytte eller reparasjon av Breake Caliper - Rear Park Breake
« Nyeste innlegg av Bitconfuse 24.02.2024, 22:34:54 »
Når er motor og kalipper demontert. Bevegelige deler på kalipper beveger seg lett og uanfektet ved manuell rotasjon av drev. Konkludere derfor med at kalipper er i orden.


El motoren derimot.....
 Den måtte disikeres; ikke ment å kunne demonteres. INNE  I DENNE HAR DET VÆRT VANN! Mye rust og aluminiumskorrosjon. Den ene kullbørsten beveger seg meget tregt. Sannsynligvis fordi vannet har laget grøt av kullstøvet. Konkluderer med at motor har dårlig beskyttelse mot vanninntregning. Noe som burde vært unngått mht plassering av elmotor i slikt miljø.
Til de som undres over hva de to tilkoblingspinnene i midten av kontakten er til  så oppfatter jeg at det er en slags induktiv giver som gir spenning når motoren roterer ,og ikke spenning når den står stille. Spenningen igjen brukes til å detektere når motoren skal miste driftspenning; når den har kommet til ønsket posisjon. Det være seg p-brems av ,eller på. ( Det er en fastmagnet montert på motoraksel som induserer  spenningen på de to ledningene i midten på kontakten.) Denne koblingen er støpt inn i gelé. En meget god måte å holde elektriske duppeditter tørre på.
8
Model S / Sv: Bytte eller reparasjon av Breake Caliper - Rear Park Breake
« Nyeste innlegg av Bitconfuse 23.02.2024, 18:10:15 »
Har samme forståelsen. Har tatt opp begge sider flere ganger for rensing og smøring. Forsøker  å smøre fordi de hyler som "griser" ved bruk. Det hjelper litt ,men kortvarig. Har observert vann ved motoren når jeg demonterer motor ,gear og caliper. Frekvensen på grisehylet tyder på at det er motorenes hastighet som lager lyden. Når jeg kjører caliperen i benk uten belastning fungerer de helt OK. Tenker lagrene i motor er skadet av veisalt. Har kjøpt ny motor. Skal teste asap. Skal også disikere gammel motor for å få visshet......
Dette problemet er kjent for Tesla. De hadde en tilbakekalling på noen biler produsert mellom 2012 og 2016. Når jeg nevner det for Tesla sier de at det ikke gjelder min bil. Pussig konklusjon når det er min bil som låser p-bremsen. Bilen er 2015 og har rullet 120K.
9
Model 3: Interiør og eksteriør / Sv: Oppvarmet ratt.
« Nyeste innlegg av larstobias 08.02.2024, 15:17:17 »
Det har kommet et upgrade kit for eldre modeller. Se monteringsvideo under.
Det krever litt for mye lodding og fikling for min smak, men kanskje noen er interesserte.

CAN-bus kontroller for rattvarmen: https://carnetics.myshopify.com/en-us/products/heated-steering-retrofit-control-board

Tesla selger det nye rattet for 5 335 kr, delenummer 1490214-CN-D. (1490214-00-B eller nyere har varmefolien).


 
10
Model X / Høy poppelyd og så ble varmen borte!
« Nyeste innlegg av Deniil 02.02.2024, 11:20:19 »
Hørte plutselig en høy poppelyd i midtkonsollen så mobilen og den lille gummimatten den stod på ble kastet bakover. Og så ble det stadig kaldere i kupéen.
Noen som har vært borti i det, fått det reparet og til hvilken kostnad, eller muligen fikset det selv?