Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - VigdisA

Sider: 1 2 3 4
1
Model S: Kjøredynamikk / Sv: TESLA S85 - Jordingsfeil
« på: 29.10.2020, 20:51:15 »
Det er en kjent feil i alle fall, og jeg vet enkelte har fått det fikset hos Tesla. Tror det er en bulletin på det. [mention]Roger Kolbu [/mention] - du hadde samme problem om jeg husker rett?

Den er forhåpentligvis fikset på vår 2013-modell - må nesten ta meg en titt og gå over alle servicedokumenter ved en passende anledning snart for å dobbeltsjekke.

2
Model S: Kjøredynamikk / TESLA S85 - Jordingsfeil
« på: 27.10.2020, 18:10:57 »
Har en Tesla S85 2014 modell, og mistet servo 1 sek i 85km/t. Dette kom etter en rekke med feil meldinger, og helt uanmeldt, mens jeg kjørte.
Leser på nettet at dette kan være relatert til jordingspunkt feil (flere).
Mitt spørsmål er; dekkes utbedring av dette av Tesla, da bilen kun er 6 år gammel?
Hva gjør jeg?
Tror slikt kan skje om servobolten har begynt å korrodere og dermed har dårlig kontakt. (Ikke opplevd det selv, men mener jeg har sett det omtalt før)
Jeg ville sjekket ut om bilen har fått utført det servobolt-byttet som det finnes en bulletin på.
Er ikke bulletinen utført, er jo det kanskje en mulighet der.

3
DIY / Sv: Skuff til hylle foran under skjermen.
« på: 29.07.2020, 22:43:52 »
Langt om lenge fikk du et svar :)

Jeg har selv carinaskuffen https://www.tocn.no/medlemsfordeler-carinas-teslaskuff/
Veldig godt fornøyd med den . Dette er den originale skuffen, de andre kom senere.
Husker en av kopiene har en magnet et sted for at den ikke skal skli ut under kjøring. Minst en av dem er i plast og ikke så fin å se på.
Med skuffen til Carina trenger du ikke annet enn skuffen, passformen er veldig god. Den har aldri sklidd ut.

4
Siden jeg har en Model S 2014 så har jo den en MCU 1 - grunnet sin alder. Etter at Programvare V10.2 (2020.12.5 e2179e0650f0) kom, så er det for meg IKKE mulig å se / finne en ekstern USB drive f.eks brukt til musikk pga at MCU err Ver. 1 og ikke 2. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at noen hadde skrevet noe om dette på et forum i USA. Har andre samme eller liknende erfaringer og om det er noen løsning som har kommet eller om man må vente på en oppgradering av programvaren? Skal ha min bil inn til Tesla i begynnelsen av Mai - blir interesant å høre hva de sier! Hvis dette er gammelt nytt - så er det jeg som ikke har fulgt med i timen - men er dette nytt så skal jeg holde dere oppdatert!
Har hørt det samme. Hoppet over noen versjoner med oppgraderinger, men er nå på nyeste SW tilgjengelig for vår 2013 modell. USB-musikk fungerer fint nå. Nappet for sikkerhets skyld ut USB minnepinne under oppgradering.

Kjører på versjon 2020.20.1

5
Model S / Sv: Ny til Tesla-noen råd?
« på: 13.07.2020, 11:01:30 »
Hei !


Vi skal kjøpe en Tesla Model S for første gang og jeg lurer på om noen kunne gir noen tips til modell. Jeg har sett TOCN sine generelle råd, men har fortsatt noen spørsmål.
Budsjettet vårt tillater ikke noe særlig mer enn en modell mellom 2015-2017 (og ikke store ekstrautgifter..) og jeg lurer på om det er noe spesielt jeg burde tenke på.


Jeg vil gjerne ha 4WD, takluke(panorama), autopilot og en OK batteri  > 75D-90D.


1. Er det noen årstall/typer man bør unngå større risikoer for spesielle defekter/mangler som kan gi en kjedelig ekstraregning? Er det slik at feks lekkasjer, eller MCU ble fikset etter et visst årstall?
2. Er AP2 en vesentlig fordel? Jeg må innrømme at jeg er veldig fan av størst mulig grad av selvkjøring, men er det verdt det ekstra for en AP2 fremfor AP1? Jeg leser at AP1 var vesentlig bedre enn AP2 i begynnelsen, men det er vel forbi nå (med oppgradering/AI etc). AP2.5 enda bedre?
3. Er "jo nyere jo bedre"?  Er det feks vesentlig forskjell mellom en litt nyere 70D, 75D og en eldre 85D?
4. Jeg ser at Tesla gir ekstra garanti på eldre biler solgt gjennom dem, men det er ikke så mye poeng for en 2016/2017 modell som uansett har noe igjen på garantien om det selges privat.


Alle råd mottas med stor takk ! :)
vennlig hilsen en helt grønn, aspirerende tesla-eier
MCU2 er å foretrekke her, evt en bil med MCU1 som fortsatt har garanti eller mulighet for reklamasjon enda (under fem år og privatkjøpt)
Det kommer nå mulighet for bytte av MCU1 til MCU2, men det tar nok en del tid før de eldste bilene får tilbud om dette.

AP1 /Ap2 får andre enn meg uttale seg om ift hvor godt virker.

Regnsensor som man har på AP1-bilene, fungerer nok fortsatt noe bedre enn bildegjenkjenning som det er på AP2

6
Hei!
Nei det går dessverre ikke å endre på oppsettet i midten av instrumentpanelet.
Du kan endre de to på begge sidene ved å trykke på scrollehjulene. Legg opp "trips" på det høyre, så kan passasjerene følge med på hvor fint og økonomisk du kjører isteden

7
@Magnus hva er erfaring på deres bil?

8
Superlading / Sv: Supercharger Skei
« på: 04.10.2019, 16:50:10 »
Det jeg vet er at statens vegvesen hadde innsigelse på plasseringen av ladepunkter -at de mente de ville komme for nære hovedveien slik at de lett ville bli brøytet inne om vinteren.
Så den kommer nok ikke med det aller første

9
DIY / Sv: Skifte av Xenon pærer i model s p85
« på: 19.08.2019, 22:02:16 »
Hei, da kan du kikke her: https://www.tocn.no/2019/08/diy-hvordan-bytte-hovedlys-pa-en-model-s-med-xenonpaerer/


Får gjerne innspill i forhold til eventuelle uklarheter og mangler.

10
DIY / Sv: Skifte av Xenon pærer i model s p85
« på: 19.08.2019, 14:17:34 »
Hei , byttet pære nummer to i går og har laget nesten klar en guide for hvordan å bytte.
Jeg må bare få lest gjennom og korrigert tekst og bilder i rett rekkefølge.

Du må inn via hjulbrønnen så du trenger jekk og verktøy, men det er overkommelig.

D8S 25Wer pære du trenger.
 Thansen har pæren i sine kataloger men hadde ikke «inne» da jeg spurte på lørdag. En pære koster der 1100kr.
Om du ikke får tak i hos Tesla eller andre steder, kjenner jeg en som har to pærer til overs som kanskje kan hjelpe. Det står for øvrig oppgitt at pæren brukes til VW, Kia og Ford også - om det kan gi deg noen flere steder å lete etter pære på. Jeg fikk den første av en venn, og bestilte til den andre via Ali Express, men det tar jo fort litt tid å få.

11
Firmware og software / 2019.16.2
« på: 16.07.2019, 00:37:55 »
Det har vært en del meldinger om både redusert superladerhastighet og om redusert rekkevidde på eldre biler med 85-batteri. Jeg har derfor foreløpig valgt å holde bilen på gammel software.
Er det andre som meg, og er det noen kjente feil som dere har merket i denne versjonen?
Den virker nokså stabil på min gamle 2013 modell i alle fall

12
Firmware og software / Sv: 2019.20.4.2
« på: 16.07.2019, 00:33:51 »
NOA blir også litt stressende å bruke da AP stadig skal skifte ut til venstre fil hvis høyre går "for sakte". Ser heller ikke helt hvorfor den noen ganger tar av fra hovedvei uten å spørre mens filskifte kommer det spørsmål om..
Hvor ofte den ber om å skift fil kan du da bestemme selv. Ang av/på motorvei er det automatisk, mens filskifte skal bekreftes. I USA er også filskifte automatisk.
Testet på en lånebil i går. Virker litt fiklete å foreta filskifte med denne ekstra bekreftelsen

13
Husker foresten ikke helt hvor man kjente varmen hen, men den virket litt «svidd» så vidt jeg husker

14
Var de veldig varme om du tar på viskerne? Vi hadde på vår 2013 mod problemer med
Vindusvisker motoren. Den gikk varm i et heftig regnvær på Autobahn i Tyskland.
Gikk bare tregere og tregere til den stoppet helt. Den kom på igjen etter litt nedkjøling, mens vi sto på en rasteplass. Fikk motoren byttet da vi kom hjem. Den har ikke hatt noen problemer med etter dette. Ble byttet allerede den første sommeren (2014).

15
Model S / Sv: Justering av tåkelys TMS 2015
« på: 21.05.2019, 20:01:56 »
Tåkelys vet jeg dessverre ikke, men jeg vet hovedlys skal være en skrue du skrur på fra oversiden i frunken Mulig tilsvarende for tåkelys?

Sider: 1 2 3 4