1
Firmware og software / NAF EUTest: knekte opp deksel, tydelig Tesla hat - advarsel mot NAF.
« på: 05.11.2020, 18:08:59 »
Jeg leverte min ModelS til EU kontroll hos NAF i Tromsø.Etter noen minutter, ble det klart at dere fant noe rart med ei felg, da "alle" stod der og så på den. (22" 295)
Jeg kunne ikke få vite hva det var med det samme, måtte vente.Da kundebehandleren kom ut, kunne hun bare fortelle at det var kjøreforbud på bilen, og at min forsikringsavtale nå var ugyldig, det ble fortalt på en måte som sa at kjøreforbudet kansellerte forsikringen. Det hele ble fremført på en perfekt arrogant måte uten skjult skadefryd.
Jeg fikk ut av henne at årsaken til det var en sprekk i felgen, og sa at "ja men dere kansellerer vel ikke min forsikringsavtale, dere kan ikke rote med min forsikring" ? - da forklarte hun om sider at nei, det var ikke forsikringsavtalen, men at den ikke ville dekke ting på et kjøretøy med kjøreforbud.
Jeg bor på 20min unna på Håkøya, uten så mange transportmuligheter. Her var det viktig å løse det raskest, jeg spurte om jeg kunne gå til Tesla (300m unna) og låne et hjul, og fikse det.
Kundebehandler informerte da om at det måtte være samme dekk på begge hjul. Tesla har ikke slike aftermarket-hjul, så da måtte jeg altså hente to hjul.
Ja, folk kan kjøre med stephjul og allslags rart på ett hjul, men her for å komme meg hjem samme dag, måtte jeg ha to like - ok.
Jeg kom tilbake 10min senere fordi Tesla ikke hadde brukte dekk på felg, alt var satt ut til vianor.
Jeg foreslo at jeg kunne få en annen på jobb til å komme med en Sprinter varebil til meg, jeg kunne kjøre hjem og hente to vinterhjul. Og så få det kjøreforbudet opphevet, slik at jeg kunne skifte de siste vinter dekkene i garasjen hjemme. Ja, det fikk jeg til svar gikk an, og kunne rekkes idag, men da måtte jeg ha avtale om "etterkontroll" når det var klart for inspeksjon og det måtte gjøres før kl 1500.Altså igjen; vanskelig kundebehandler som er minimalt interesert i å hjelpe å løse et minimalt problem.
Jeg spurte også, men i samme stil kunne Ingen garasjejekk eller billøfter kunne lånes hos NAF, ikke verktøy heller. Det kom heller ikke på tale at bilen kunne bare stå på billøfteren der den stod når det ble oppdaget selv om flere var ledig og dagen gikk mot slutten.(det var lett å se, fordi NAF har så fint stort verksted som er ryddig og pent med stort vindu fra lobbyen)
Jeg kjørte hjem, hentet to vinterhjul. garasjejekk, verktøy.På tur tilbake var klokken 1437, og jeg ringte NAF for å få snakke med noen i Tromsø - slik at dere visste at jeg ville være klar til inspeksjon 1510.
Sjefen i Tromsø svarte, og han var ikke vanskelig, det var *ingen* stress, *ingen* problem å få fikset det, folk var der til 1600. (Ok, så her utgikk tidsbegrensningen jeg ble informert om å avtale før 1500 - jeg lot være å klage til han om det frekke kvinnemennesket)
-Skiftet to hjul på parkeringsplassen.Stakk inn for å igjen møte den vanskelige kundebehandleren.Nei, her skulle det ikke sjekkes, LANGT ifra, det var for sent, og hun kunne ikke booke en "etterkontroll" - jeg fikk komme tilbake imorra for det lot seg ikke endre status på dette uten en kontroll.Jeg dro opp telefonen og viste call-loggen fra kl 14:37 fortalte at jeg snakket med sjefen hennes som sa at det var ingen problem. Jeg poengterte da at hun hele tiden visste at jeg prøvde å løse dette samme dagen og hentet hjul.
Tydelig sur fordi jeg hadde ok fra sjefen, avbrøt hun meg, spurte "vil du at jeg skal hjelpe deg, eller ikke?". Jeg svarte jatakk, det er bare snakk om å se to hjul.
Motvillig ble det plutselig mulig å se på bilen likevel, men da jeg igjen kom til skranken, fortalte hun glad at to vinterdekk ikke kunne kombineres med to sommerdekk. At hun ikke kunne(ville) gjøre noe med det, og at jeg fikk komme tilbake dagen etter.
Ingen argument om at det ikke vare en 3-er feil å mikse to sommer og to vinter dekk hjalp.
Morgen etter har jeg igjen kommet tilbake med to til vinterdekk, og etter å ha skiftet dem på parkeringsplassen, fikk gjennomført "kontrollen"
Jeg har ringt Statens vegvesen som har bekreftet at det ikke er en kjøreforbud-feil, men en 2-feil å ha forskjellige dekk, og omtalte det som skjedde som tull.
Altså: jeg har vært to ganger på parkeringsplassen, og skiftet hjul fordi det ble gitt misvisende informasjon om at jeg ikke kunne kjøre med to typer dekk. Kastet bort tid på å låne jobbil i to omganger for å kjøre dekk pga feilinformasjon.
Noen som kommer med en performance Tesla med altfor store felger for nordnorske veier, oppdager en sprekk, møter altså grov inkompetanse om hva som gir kjøreforbud vs en 2-feil(når to hjul er byttet)
Jeg tolker det som hat/misunnelse som begrunnes i tidligere nevnte skadefryd jeg observerte, men jeg forstår også om denne holdningen IKKE har noe med biltypen å gjøre, men da er standard kundebehandling hos NAF Tromsø.
Dere kan velge selv hvilken av de to teoriene er rett.
Til alt overmål skulle NAF bryte opp kledningen ved dørene, (en eller annen paranoid statlig regel sier visstnok at rammenummeret i frontruten ikke er trygt nok, derfor bryter man opp klips som ikke er ment å åpnes/lukkes mange ganger).Høyre nedre-deksel ved passasjerdøren ble revet av, 2 klips knekt og dekslet ville ikke sitte lengere på plass uten et stort mellomrom. Jeg spurte mekanikeren direkte, han bekreftet at jeg måtte innom Tesla og få det fikset.
Da jeg fortalte Tesla om den totale opplevelsen av NAF (var der dagen før for å låne dekk) fikk jeg tilbud om å kjøpe klips-sett eller om jeg ville la de fikse hele jobben mot passende betaling.
NAF har så langt kostet meg 1 time bomtur for å hente to dekk , en time til dagen etter til transport og skifting dagen etter, en tur innom Tesla for å kjøpe klips pluss mye stress for å rekke fiktive tider.
Nå hadde jeg valget imellom å belaste NAF for Tesla-fakturaen, og kanskje min tid mens jeg ventet på jobben - dette er tross alt i arbeidstiden.. eller bare kjøpe clips og gjøre det gratis for NAF ?
Jeg kjøpte bare clips, gjorde jobben selv... fordi jeg ikke er en hatful drittsekk mot andre som får daglig glede i å plage folk med fiktive deadlines, og personlige påfunn om at to sommer og to vinterhjul betyr kjøreforbud.
Her er det mye lærdom for kundebehandling hos NAF's EU kontroll
Denne opplevelsen er absolutt en skam for de 1295kr det koster.
Jeg kunne ikke få vite hva det var med det samme, måtte vente.Da kundebehandleren kom ut, kunne hun bare fortelle at det var kjøreforbud på bilen, og at min forsikringsavtale nå var ugyldig, det ble fortalt på en måte som sa at kjøreforbudet kansellerte forsikringen. Det hele ble fremført på en perfekt arrogant måte uten skjult skadefryd.
Jeg fikk ut av henne at årsaken til det var en sprekk i felgen, og sa at "ja men dere kansellerer vel ikke min forsikringsavtale, dere kan ikke rote med min forsikring" ? - da forklarte hun om sider at nei, det var ikke forsikringsavtalen, men at den ikke ville dekke ting på et kjøretøy med kjøreforbud.
Jeg bor på 20min unna på Håkøya, uten så mange transportmuligheter. Her var det viktig å løse det raskest, jeg spurte om jeg kunne gå til Tesla (300m unna) og låne et hjul, og fikse det.
Kundebehandler informerte da om at det måtte være samme dekk på begge hjul. Tesla har ikke slike aftermarket-hjul, så da måtte jeg altså hente to hjul.
Ja, folk kan kjøre med stephjul og allslags rart på ett hjul, men her for å komme meg hjem samme dag, måtte jeg ha to like - ok.
Jeg kom tilbake 10min senere fordi Tesla ikke hadde brukte dekk på felg, alt var satt ut til vianor.
Jeg foreslo at jeg kunne få en annen på jobb til å komme med en Sprinter varebil til meg, jeg kunne kjøre hjem og hente to vinterhjul. Og så få det kjøreforbudet opphevet, slik at jeg kunne skifte de siste vinter dekkene i garasjen hjemme. Ja, det fikk jeg til svar gikk an, og kunne rekkes idag, men da måtte jeg ha avtale om "etterkontroll" når det var klart for inspeksjon og det måtte gjøres før kl 1500.Altså igjen; vanskelig kundebehandler som er minimalt interesert i å hjelpe å løse et minimalt problem.
Jeg spurte også, men i samme stil kunne Ingen garasjejekk eller billøfter kunne lånes hos NAF, ikke verktøy heller. Det kom heller ikke på tale at bilen kunne bare stå på billøfteren der den stod når det ble oppdaget selv om flere var ledig og dagen gikk mot slutten.(det var lett å se, fordi NAF har så fint stort verksted som er ryddig og pent med stort vindu fra lobbyen)
Jeg kjørte hjem, hentet to vinterhjul. garasjejekk, verktøy.På tur tilbake var klokken 1437, og jeg ringte NAF for å få snakke med noen i Tromsø - slik at dere visste at jeg ville være klar til inspeksjon 1510.
Sjefen i Tromsø svarte, og han var ikke vanskelig, det var *ingen* stress, *ingen* problem å få fikset det, folk var der til 1600. (Ok, så her utgikk tidsbegrensningen jeg ble informert om å avtale før 1500 - jeg lot være å klage til han om det frekke kvinnemennesket)
-Skiftet to hjul på parkeringsplassen.Stakk inn for å igjen møte den vanskelige kundebehandleren.Nei, her skulle det ikke sjekkes, LANGT ifra, det var for sent, og hun kunne ikke booke en "etterkontroll" - jeg fikk komme tilbake imorra for det lot seg ikke endre status på dette uten en kontroll.Jeg dro opp telefonen og viste call-loggen fra kl 14:37 fortalte at jeg snakket med sjefen hennes som sa at det var ingen problem. Jeg poengterte da at hun hele tiden visste at jeg prøvde å løse dette samme dagen og hentet hjul.
Tydelig sur fordi jeg hadde ok fra sjefen, avbrøt hun meg, spurte "vil du at jeg skal hjelpe deg, eller ikke?". Jeg svarte jatakk, det er bare snakk om å se to hjul.
Motvillig ble det plutselig mulig å se på bilen likevel, men da jeg igjen kom til skranken, fortalte hun glad at to vinterdekk ikke kunne kombineres med to sommerdekk. At hun ikke kunne(ville) gjøre noe med det, og at jeg fikk komme tilbake dagen etter.
Ingen argument om at det ikke vare en 3-er feil å mikse to sommer og to vinter dekk hjalp.
Morgen etter har jeg igjen kommet tilbake med to til vinterdekk, og etter å ha skiftet dem på parkeringsplassen, fikk gjennomført "kontrollen"
Jeg har ringt Statens vegvesen som har bekreftet at det ikke er en kjøreforbud-feil, men en 2-feil å ha forskjellige dekk, og omtalte det som skjedde som tull.
Altså: jeg har vært to ganger på parkeringsplassen, og skiftet hjul fordi det ble gitt misvisende informasjon om at jeg ikke kunne kjøre med to typer dekk. Kastet bort tid på å låne jobbil i to omganger for å kjøre dekk pga feilinformasjon.
Noen som kommer med en performance Tesla med altfor store felger for nordnorske veier, oppdager en sprekk, møter altså grov inkompetanse om hva som gir kjøreforbud vs en 2-feil(når to hjul er byttet)
Jeg tolker det som hat/misunnelse som begrunnes i tidligere nevnte skadefryd jeg observerte, men jeg forstår også om denne holdningen IKKE har noe med biltypen å gjøre, men da er standard kundebehandling hos NAF Tromsø.
Dere kan velge selv hvilken av de to teoriene er rett.
Til alt overmål skulle NAF bryte opp kledningen ved dørene, (en eller annen paranoid statlig regel sier visstnok at rammenummeret i frontruten ikke er trygt nok, derfor bryter man opp klips som ikke er ment å åpnes/lukkes mange ganger).Høyre nedre-deksel ved passasjerdøren ble revet av, 2 klips knekt og dekslet ville ikke sitte lengere på plass uten et stort mellomrom. Jeg spurte mekanikeren direkte, han bekreftet at jeg måtte innom Tesla og få det fikset.
Da jeg fortalte Tesla om den totale opplevelsen av NAF (var der dagen før for å låne dekk) fikk jeg tilbud om å kjøpe klips-sett eller om jeg ville la de fikse hele jobben mot passende betaling.
NAF har så langt kostet meg 1 time bomtur for å hente to dekk , en time til dagen etter til transport og skifting dagen etter, en tur innom Tesla for å kjøpe klips pluss mye stress for å rekke fiktive tider.
Nå hadde jeg valget imellom å belaste NAF for Tesla-fakturaen, og kanskje min tid mens jeg ventet på jobben - dette er tross alt i arbeidstiden.. eller bare kjøpe clips og gjøre det gratis for NAF ?
Jeg kjøpte bare clips, gjorde jobben selv... fordi jeg ikke er en hatful drittsekk mot andre som får daglig glede i å plage folk med fiktive deadlines, og personlige påfunn om at to sommer og to vinterhjul betyr kjøreforbud.
Her er det mye lærdom for kundebehandling hos NAF's EU kontroll
Denne opplevelsen er absolutt en skam for de 1295kr det koster.