2
« på: 24.02.2024, 22:34:54 »
Når er motor og kalipper demontert. Bevegelige deler på kalipper beveger seg lett og uanfektet ved manuell rotasjon av drev. Konkludere derfor med at kalipper er i orden.
El motoren derimot.....
Den måtte disikeres; ikke ment å kunne demonteres. INNE I DENNE HAR DET VÆRT VANN! Mye rust og aluminiumskorrosjon. Den ene kullbørsten beveger seg meget tregt. Sannsynligvis fordi vannet har laget grøt av kullstøvet. Konkluderer med at motor har dårlig beskyttelse mot vanninntregning. Noe som burde vært unngått mht plassering av elmotor i slikt miljø.
Til de som undres over hva de to tilkoblingspinnene i midten av kontakten er til så oppfatter jeg at det er en slags induktiv giver som gir spenning når motoren roterer ,og ikke spenning når den står stille. Spenningen igjen brukes til å detektere når motoren skal miste driftspenning; når den har kommet til ønsket posisjon. Det være seg p-brems av ,eller på. ( Det er en fastmagnet montert på motoraksel som induserer spenningen på de to ledningene i midten på kontakten.) Denne koblingen er støpt inn i gelé. En meget god måte å holde elektriske duppeditter tørre på.