Nyeste innlegg

51
Model X: Interiør og eksteriør / Sv: Lavt nøkkelbattteri
« Nyeste innlegg av Deniil 15.08.2023, 09:48:04 »
Har nøkkelen/fobben blitt våt?Vår ble sjøsatt ved oversvømmelse i telt en gang. Etter det spiser den masse batteri. Sikkert salt og gjørme inni der. Prøv å vask den grundig med destillert vann (ta ut batteri først!!) og tørk den i mange dager.
52
Model X: Brukergrensesnitt / Sv: Klima
« Nyeste innlegg av Deniil 15.08.2023, 09:45:31 »
Et par år etterpå, men kanskje interessant likevel.
Høres rart ut med at det skulle blåse lite. Feil på selve viften? Eller noe som er tett? Kanskje ventilene som styrer hvor luften skal gå (gulv/kupé/vindu) ikke funker, eller så har du stengt alle utblås manuellt? :)

Vår AC sluttet å virke efter oppgradering til MCU 2. Tydligvis noen del baktil som ble ødelagt. Rart. De fikset det på halvveis goodwill (jeg fikk betale for gassen). Vi er langt utenfor garanti. Nå 10mnd senere sluttet den funke igjen. Blåser masse, men ikke kaldt nok, og det hisser og slurper bak instrumentpanelet.
53
Jeg trodde at dette var stedet å gå, isteden for facebook, hvor de ordentlige trådene med de riktige svarene finnes. Men min gjettning er at dette forumet ikke har blitt skikkelig annonsert. Muligens det hadde vært en god idé for TOCNs admins å tenke på?
Fordi det er jo fint å ha et samlet sted med god søkemotor å finne svar på diverse spørsmål som nå ligge på diverse sider på facebook.
54
Viktig informasjon / Batteribytte mod S P85D 2015
« Nyeste innlegg av John Sveen 10.08.2023, 11:49:33 »
Noen som har et råd?
Fikk opp feilmelding om at jeg måtte bytte Battersikringen. Dro til Tesla som sa at dette måtte gjøres innen 3 - 6 mnd.
Etter ca 2 uker ville ikke bilen kjøre etter lading på Supercharger. I displayet stod det 7 km, mens det på skjermen stod 231 km.
Ringte berging og da de kom fikk vi ikke åpnet dørene på bilen, men etter ca 15 min åpnet de seg plutselig. Jeg kjørte bilen opp på bilbergeren som kjørte den til Tesla.


Der fikk jeg beskjed om at hovedbatteri måtte byttes, selvfølgelig ca 4 mnd etter utgått garanti..
Noen tips / kommentarer ifht varsel om bytte batterisikring og påfølgende defekt hovedbatteri?


Er det bare å bite i det sure ( dyre ) eplet og bytte batteri?
Noen tips, for meg ser det ut som at Tesla tar samme pris som div bilhøggere, men at de gir bedre garanti...


Takknemlig om noen svarer på linken :-)
55
Model 3 / Opphengskuler og foringer - delekatalog
« Nyeste innlegg av skrettis 26.06.2023, 12:17:58 »
Hei,
Er det et sted en kan skrive inn VIN/REGNR og få opp dele katalogen til Model 3 AWD?
-> trenger partnr til originaldeler, eller kan en bare bruke replacement parts slik som oppgitt her:
https://www.euautodeler.co.no/reservedelskatalog/endeledd-10703/tesla/model-3/model-3-5yj3/135952-ev-perfomance-firehjulsddrift?generic%5B%5D=914

Hvor handler folket som skrur selv?
56
Model Y: Autopilot / Midtkonsollet på TMY
« Nyeste innlegg av ArntR 21.06.2023, 14:56:31 »
Hei!


Den nydelige TMY er god på mange måter for de aller fleste mennesker, store som små, men midtkonsollets lokk over lagringsrommet (engelsk: console armrest) kommer i veien for albuen min når jeg er i sitte/kjørestilling på sjåførens plass. Jeg må ta opp luka for å få plass/la albuen henge løst uten å ligge oppå luka, og det er både upraktisk og slitsomt for meg. På for eksempel Skoda Enyaq er dette null stress (for meg i alle fall).


Finnes det tredjepartsluker for TMY som har lav overhøyde/som bygger heller ned, enn opp?


Jeg har funnet noen "console armrests"/luker, men de er stort sett bare annerledes med tanke på farge, materialvalg osv. og bygger stort sett like høyt opp som Teslas originalluke.


10 Best Center Console Armrests For Tesla Model Y - Wonderfu (wonderfulengineering.com)


Mvh.
57
Model Y: Autopilot / Rustbeskyttelse
« Nyeste innlegg av ArntR 21.06.2023, 14:49:59 »
Hei!


Se saker  for TM3 om rustbeskyttelse, jeg legger inn en sak her også, siden sikkert flere av oss kunne tenke oss å ta vare på TMYen som familiebil over flere år, og som kanskje sitter i  saltsuppa av veier i alle fall vinterstid.


Tesla sin gjennomrustningsgaranti er 12 år... fra innsiden og ut. Flere sier at dette er en omtrent totalt verdiløs garanti, siden det er vanskelig å påvise om en rustskade kommer innenfra (fukt innenfra har funnet et ubehandlet/punktert punkt på ecoaten) eller om den kommer utenfra, hvor Tesla ikke gir noen gjennomrustiningsgaranti over hodet.


Så. En førstegangseier som tenker å beskytte bilen tenker da automatisk på Tectyl, Dinotrol, Mercasol eller Fluidfilm, hva kan vedkommend regne med?
Jo, den som spør får svar, og om det gjøres noe som helst som Tesla kan peke på som mulig årsak til en eller annen feil som kan oppstå (eksempelvis overoppheting av elektronikk, krypstrømmer i kabelnettet eller liknende) så kan de rette sin pekefinger mot rustbeskyttelsen, og si "Se! Dette har du selv forårsaket!"

Funderud AS er eksperter på rustbehandling av Tesla, og har blant annet utviklet ekstra rustbeskyttelsesdeksler for å såre (og relativt ubeskyttede) punkter på Tesla. Magefølelsen min sier at de som har kjøpt en TM3 eller TMY bør vurdere å ta en tur dit, om dere bor i nærmiljøet. I alle fall fikk jeg et langt og utdypende svar på spørsmål til dem om hva man kan regne med, med pekere til artikler både hos TV2 Hjelper deg, og til NAF sine Motor.no-sider. Essensen er (slik jeg oppsummerer det):

- Fluidfilm som Funderud benytter er ikke særlig varmeisolerende, og er en god isolator, ergo gir den  lav risiko for å påføre elektronikken skade.
- Om Tesla skulle klage på rustbehandliga i forbindelse med garantisak, må de påvise en direkte sammenheng mellom arbeid og/eller matrialer, og skaden som har oppstått.
- NAF anbefaler uansett at man får sjekket ut dette på forhånd


Og: Tesla rister bare på skuldrene sine, og gir korte henvisninger til sin "gjennomrustningsgaranti", og itt'no mer. (Kundeservice, Tesla, eller?)


Jeg er enda ikke Tesla-kunde, dessverre, på tross av en sterk forelskelse i TMY, siden et konkurrerende bilmerke har slike ting som radarsensor, null problem med ekstra rustbeskyttelse osv. og virker å være gira på å ta vare på sine kunder uten alt for mange forbehold.


Noen kommentarer, eller råd, folkens?


(Noen utsnitt fra den utmerkede mailen fra Funderud får være tillatt i dag, også gjengitt på tilsvarende emne under TM3):

Fra Funderud, angående risiko for garantibortfall:


"[/size]Risikoen for garantibortfall kan du trygt se bort ifra, vi har prøve å forklare dette på denne siden:[/color][/size][/font]
[/color][/size]https://antirust.no/hva-med-teslas-rustgaranti/[/size][/size]Teslas rustgaranti er lik uansett modell.Essensen på nettsidelenken er at det ikke er lov å nekte garantiansvar som følge av understellsbehandling med mindre det er en sammenheng mellom feil og understellsbehandling. En eventuell feil forårsaket av understellsbehandling står selvfølgelig vi ansvarlig for!Det er 3 fallgruver du bør ha i tankene ved en understellsbehandling av en elbil. Det må sikres:
    • At antirustproduktet ikke er konduktivt slik at det ikke ødelegger elektronikk med krypstrømmer.
    • At antirustmiddelet ikke varmeisolerer og kan varmeødelegge elektronikken.
    • At produktet ikke skjuler høyspentkabler til bilbatteriet.
    • [/color]Alle [/font][/color]3 overnevnte problemstillingene er i orden ved vår understellsbehandling[/font][/color]"Merk at NAF samtidig anbefaler å få en form for forsikring eller garanti fra leverandør (i vår tilfelle naturligvis Tesla!) om at de ikke setter seg på bakbena, eller kan hevde at større deler av garantiansvaret faller bort fordi den har ekstra rustbeskyttelse. Jeg har spurt, referert til Funderud, men kun fått henvisning til deres standardvilkår/fraskrivelser. Dette burde TOCN tatt opp med Tesla. Eller som jeg skrev til Tesla nylig, uten å få noe svar (enda):"Hvilken praksis har vært fulgt, i tilfeller hvor en bil har vært gitt ekstra rustbeskyttelse, og en eller annen feil har oppstått, i hvor stor grad har Tesla automatisk avvist en sak, ut fra gitt beskyttelse, eller realitetsvurdert ut fra sannsynlig sammenheng mellom påført beskyttelse, og oppstått skade?[/font][/color]"Med andre ord skape mer forutsigbarhet for (potensielle) Tesla-kunder.


      (Burde ikke det være grei skuring, Tesla?)
      [/font]
    [/list]
    58
    Hei!


    Autopilot er for meg på en måte en av de hellige graler ved Tesla: Med mye datamaskinkraft (fra Nvidia blant annet, heftig skjermkortsleverandør osv.) og gode sensorer, skal det være mulig å  overlate en del av oppgavene og "ansvaret" for kjøringen til bilen.


    Men:


    En gang i 2021 bestemte Tesla seg for å ikke ha annet enn kamerasyn som grunnlag for å vite hva som er rundt bilen, og spesielt foran bilen. Se blant annet [size=78%]Tesla Vision Update: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision | Tesla Support[/size][size=78%]. [/size]


    Før dette ble radarfunksjonaliteten sett på som viktig, den kunne oppdage objekter foran bilen selv om det var både snøvær, tåke og annet. Et kamerasystem vil i beste fall kunne være omtrent like bra som et menneske, men i praksis sannsynligvis (langt?) dårligere.


    Etter protester (både fra ingeniørene i Tesla, sies det, og fra publikum, og muligens i form av flere påkjørsler for leveranse av nye biler) dukket så radar opp igjen i TMX, og såvidt jeg vet også i TMS. Men ikke i TM3 og TMY. [size=78%]First look at Tesla's Hardware 4 radar unit (teslarati.com)[/size]. Se også: [size=78%]Tesla is adding a new '4D' radar with twice the range for self-driving | Electrek[/size] og [size=78%]Tesla FSD Hardware 4.0 Revealed: More Cameras, New Placements (notateslaapp.com)[/size]


    Så. Kan vi regne med at radar dukker opp (på nytt?) for TMY, eller er toget kjørt, med mindre ulykkesstatistikken tvinger Tesla til å gjøre noe?


    Og hvilke erfaringer har *dere* om feilsituasjoner, ghost braking, dårlig summon når noen skulle finne på å forsøke å parkere i en trang garasje osv. for TMYer levert siden Tesla Vision ble det overordnede sensorkonseptet fra Tesla?

    Mvh.
    59
    Model 3 / Sv: Antirustbehandling TM3 2021
    « Nyeste innlegg av ArntR 21.06.2023, 12:18:51 »
    Hei!

    Håper at du fant ut av dette med antirust, Funderud virker å være et meget oppegående firma innenfor dette området, spesielt i forhold til Tesla. De produserer og markedsfører i tillegg Tesla Model 3 RB3 sett egenmontering - Funderud Antirust som er plastdeksler som settes over sårbare steder på TM3 (og har i tillegg kommet med deksler for TMY). En kombinasjon av antirust og deksler burde gi meget god total rustbeskyttelse. Teslas egen ecoat (e-coat kalles det stort sett, google gjerne og les deg opp) er en grunnleggende heldekkende behandling som gjelder hele karosseriet, men som gir liten mekanisk beskyttelse, dvs. der det kan være grus eller liknende som kommer med litt fart, og punkterer hinna.

    Men, så kommer spørsmålet, hva med Tesla og deres holdning til dette? Godt spørsmål. Funderud skrev i mail til meg blant annet:

    "Risikoen for garantibortfall kan du trygt se bort ifra, vi har prøve å forklare dette på denne siden:
    https://antirust.no/hva-med-teslas-rustgaranti/



    Teslas rustgaranti er lik uansett modell.
    Essensen på nettsidelenken er at det ikke er lov å nekte garantiansvar som følge av understellsbehandling med mindre det er en sammenheng mellom feil og understellsbehandling. En eventuell feil forårsaket av understellsbehandling står selvfølgelig vi ansvarlig for!


    Det er 3 fallgruver du bør ha i tankene ved en understellsbehandling av en elbil. Det må sikres:

    • At antirustproduktet ikke er konduktivt slik at det ikke ødelegger elektronikk med krypstrømmer.
    • At antirustmiddelet ikke varmeisolerer og kan varmeødelegge elektronikken.
    • At produktet ikke skjuler høyspentkabler til bilbatteriet.
    [/size]Alle[/color][/size] [/color][/size]de[/color][/size] [/color][/size]3 overnevnte problemstillingene er i orden ved vår understellsbehandling[/color]"

    Merk at NAF samtidig anbefaler å få en form for forsikring eller garanti fra leverandør (i vår tilfelle naturligvis Tesla!) om at de ikke setter seg på bakbena, eller kan hevde at større deler av garantiansvaret faller bort fordi den har ekstra rustbeskyttelse. Jeg har spurt, referert til Funderud, men kun fått henvisning til deres standardvilkår/fraskrivelser. Dette burde TOCN tatt opp med Tesla. Eller som jeg skrev til Tesla nylig, uten å få noe svar (enda):

    "[/size]Hvilken praksis har vært fulgt, i tilfeller hvor en bil har vært gitt ekstra rustbeskyttelse, og en eller annen feil har oppstått, i hvor stor grad har Tesla automatisk avvist en sak, ut fra gitt beskyttelse, eller realitetsvurdert ut fra sannsynlig sammenheng mellom påført beskyttelse, og oppstått skade?[/color]"

    Med andre ord skape mer forutsigbarhet for (potensielle) Tesla-kunder.


    Forrige bil vi kjøpte (en Opel, noen år siden) ble kjørt direkte til Tectylering, og har siden det knapt ant hva rust har vært. Anbefales (eller tilsvarende Mercasol, Dinitrol, Fluidfilm [Funderud]).

    Vi snakkes - interessant emne!
    60
    Viktig informasjon / Ferie i Italia
    « Nyeste innlegg av Ingenam 11.06.2023, 17:20:04 »
    Vi planlegger bilferie til Dolomittene i Italia i Juli. Turen starter i Bergen. Har funnet ut at lading på superladere kommer til å fungere helt fint på reisen. Er imidlertid lite/ingen superladere i fjellkjeden Dolomittene så her må vi trolig lade med vanlig stikkontakt/skjøteledning på hotellene. Er det noen som har erfaringer fra tilsvarende tur mtp lademuligheter og evt om man bare kan kjøpe en reiseadapter på f.eks biltema?