Nyeste innlegg

11
Hei[/size]Det er en feil på føleren på sikkerhetsbelte i baksete. Kun 1 av 3. den piper konstant når beltet ikke er festet. Tesla sitt svar er å bytte hele baksete og ikke akkurat veldig behjelpelig når det kom til å finne andre løsninger. Pris kr 16.000.-. Det er jo spinnvilt. Har sjekket skraphandler og de har et fult brukanes sete til 2500,-.Har noen andre erfart feil med føler sikkerhetsbelte? Noen som selv har byttet baksete?Alt av råd mottaes med stor takk.[/color]
12
Model Y: Kjøredynamikk / Tesla Model Y og forsikring
« Nyeste innlegg av ibraa 13.03.2024, 15:49:15 »
Jeg har nettopp byttet forsikring på min Tesla Model Y Performance 2022. På forsikringsbeviset står det Model Y, 88HK, så sjekket jeg SVV siden og der står det Model Y 285 HK. Ser ikke ut som om de har fått med seg at det er en Performance. Er det min plikt å rette opp i dette? Antar at det kan ha utslag på prisen.
13
Firmware og software / Akselerasjon og topphastighet er redusert.
« Nyeste innlegg av raekken@online.no 10.03.2024, 22:42:18 »
Hei,
Får meldingen "Akselerasjon og topphastighet er redusert. Ytelsen kan gjenopprettes på neste tur".
Noen som vet hva dette kan skyldes? Og hvordan det kan fikses?
14
Model S / Sv: Bytte eller reparasjon av Breake Caliper - Rear Park Breake
« Nyeste innlegg av Bitconfuse 24.02.2024, 22:34:54 »
Når er motor og kalipper demontert. Bevegelige deler på kalipper beveger seg lett og uanfektet ved manuell rotasjon av drev. Konkludere derfor med at kalipper er i orden.


El motoren derimot.....
 Den måtte disikeres; ikke ment å kunne demonteres. INNE  I DENNE HAR DET VÆRT VANN! Mye rust og aluminiumskorrosjon. Den ene kullbørsten beveger seg meget tregt. Sannsynligvis fordi vannet har laget grøt av kullstøvet. Konkluderer med at motor har dårlig beskyttelse mot vanninntregning. Noe som burde vært unngått mht plassering av elmotor i slikt miljø.
Til de som undres over hva de to tilkoblingspinnene i midten av kontakten er til  så oppfatter jeg at det er en slags induktiv giver som gir spenning når motoren roterer ,og ikke spenning når den står stille. Spenningen igjen brukes til å detektere når motoren skal miste driftspenning; når den har kommet til ønsket posisjon. Det være seg p-brems av ,eller på. ( Det er en fastmagnet montert på motoraksel som induserer  spenningen på de to ledningene i midten på kontakten.) Denne koblingen er støpt inn i gelé. En meget god måte å holde elektriske duppeditter tørre på.
15
Model S / Sv: Bytte eller reparasjon av Breake Caliper - Rear Park Breake
« Nyeste innlegg av Bitconfuse 23.02.2024, 18:10:15 »
Har samme forståelsen. Har tatt opp begge sider flere ganger for rensing og smøring. Forsøker  å smøre fordi de hyler som "griser" ved bruk. Det hjelper litt ,men kortvarig. Har observert vann ved motoren når jeg demonterer motor ,gear og caliper. Frekvensen på grisehylet tyder på at det er motorenes hastighet som lager lyden. Når jeg kjører caliperen i benk uten belastning fungerer de helt OK. Tenker lagrene i motor er skadet av veisalt. Har kjøpt ny motor. Skal teste asap. Skal også disikere gammel motor for å få visshet......
Dette problemet er kjent for Tesla. De hadde en tilbakekalling på noen biler produsert mellom 2012 og 2016. Når jeg nevner det for Tesla sier de at det ikke gjelder min bil. Pussig konklusjon når det er min bil som låser p-bremsen. Bilen er 2015 og har rullet 120K.
16
Model 3: Interiør og eksteriør / Sv: Oppvarmet ratt.
« Nyeste innlegg av larstobias 08.02.2024, 15:17:17 »
Det har kommet et upgrade kit for eldre modeller. Se monteringsvideo under.
Det krever litt for mye lodding og fikling for min smak, men kanskje noen er interesserte.

CAN-bus kontroller for rattvarmen: https://carnetics.myshopify.com/en-us/products/heated-steering-retrofit-control-board

Tesla selger det nye rattet for 5 335 kr, delenummer 1490214-CN-D. (1490214-00-B eller nyere har varmefolien).


 
17
Model X / Høy poppelyd og så ble varmen borte!
« Nyeste innlegg av Deniil 02.02.2024, 11:20:19 »
Hørte plutselig en høy poppelyd i midtkonsollen så mobilen og den lille gummimatten den stod på ble kastet bakover. Og så ble det stadig kaldere i kupéen.
Noen som har vært borti i det, fått det reparet og til hvilken kostnad, eller muligen fikset det selv?
18
Ser ikke ut som TOCN selve leser forumet her. Har ikke sett noen reklamelinker til forumet på facebook hvor jeg syns de burde oppfordre folk til å stille spørsmålene sine og søke etter svarene.
Men underforumene oppfordrer jo ikke akkurat til diskusjon og hjelp runt ymse feil og løsninger heller. Det faste titlene under f.eks. Model X ser ut å være lagde for folk som akkurat kjøpt ny bil. "Lading", "Styling". Det er jo ingen som akkurat kjøpt ny X nå til dags. Alle X'er er gamle og begynner å få feil utenfor garanti som folk vil ha hjelp med, men finnes ingen oppenbar delforum for feil og reparasjoner.
Dette stedet kunne vært så fullt av nyttig informasjon, men nå havner allting av spørsmål og kunskap på søppeldynga (facebook) istedenfor :-(
TOCN, kom på banen! Gjør noe! Promoter, og opprett nyttige underkategorier for folk som faktisk trenger forum! Dere vet jo hva som er gjenngangere der ute på dynga.
19
Model S / Kjørehistorikk
« Nyeste innlegg av Haarek 25.01.2024, 14:12:00 »
Prøver å finne ut kjørehistorikk på min model S (2018).[/size]Finner ingenting i appen, slik jeg hadde på min gamle Volvo.Stemmer det at dette ikke er tilgjengelig på mobil eller PC?Hadde vært greit å sett hvor langt jeg har kjørt og hvor mye strøm jeg har brukt på de ulike turene.Finner nok dette i selve bilen, men må vel være mulighet å få ut en historikk online?[/color]
20
Model X: Kjøredynamikk / Sv: Excessive tire wear Model X
« Nyeste innlegg av Deniil 19.01.2024, 11:10:29 »
Problem is really that the car is very heavy. That, in combination with powerful motors weakens the bushings faster than on "regular" cars. Too much camber also wears the tires.However, front wheels should not wear on the inside, then you don't have enough toe-in. They usually wear on the outside when you drive "sporty" on curvy roads or roundabouts.